– Förslaget om Södra hamnleden stämmer väl både med intentionerna i översiktsplanen och också hur vi tänker i utvecklingsplan för centrum. Den visualiserar de riktlinjer som finns i utvecklingsplanen, som att stärka kopplingen mellan Södra och Norra hamn, att ge mer plats åt fotgängare, cyklister och grönska i stadsmiljön, förklarar Mia Persson, projektledare för utvecklingsplan centrum.
Stad och hamn knyts ihop
Idag upplevs Södra hamnleden som en barriär mellan staden och hamnområdet. Biltrafiken tar stor plats och i förslaget får därför biltrafikens behov delvis stå tillbaka för mer hållbara trafikslag som gynnar stadsliv och miljö. Framkomligheten med bil kommer dock fortsatt att vara god.
Genom att göra fler passager och övergångsställen, smalare gatusektioner och andra hastighetsdämpande åtgärder knyts områdena samman mer.
Standarden på gång- och cykelbanorna höjs och kopplas ihop med det befintliga gång- och cykelnätet på centrumhalvön. Trafikmiljön för gående och cyklister blir också säkrare och mer tillgänglig.
Promenadstråk nära vattnet
– Närmast vattnet mellan Södra hamnplan och Varvet skapas en rekreationsyta med grönstruktur och ett rofyllt promenadstråk med stark vattenkontakt. Det blir en viktig pusselbit i det populära stråket runt centrumhalvön, säger landskapsarkitekt Viktor Wäppling.