Robotsatsning ska ge snabbare beslut

Handläggning av försörjningsstöd ska i fortsättningen ske automatiskt via en robotprogramvara. Det innebär snabbare beslut samt att en stor del av den tid som nu läggs på administration istället kan användas till personligt stöd och att hjälpa personer på väg till egen försörjning.

– Det är på många sätt bättre för de sökande som kan följa sitt ärende och kommunicera med våra handläggare utan att behöva passa våra öppettider, säger Marie Öhman, enhetschef.

Marie Öhman och Anette Berggren arbetar för att övergången till automatiserad handläggning ska gå så smidigt som möjligt. I full drift ska systemet bidra till snabbare beslut och mindre administration.

Den automatiserade handläggningen testas redan nu i liten skala, till en början med ett fåtal ärenden för att se så allt fungerar som det ska.

– När en ansökan görs via våra e-tjänster, kontrollerar först roboten ansökan och för över uppgifter till verksamhetssystemet, säger Anette Berggren, handläggare på försörjningsstöd.

Robotprogrammet lämnar därefter ett förslag till beslut som handläggarna ska granska och godkänna, innan pengarna betalas ut. Det görs även manuella stickprovskontroller för att upptäcka eventuella bidragsbrott. I början går dock inte ansökningar automatiskt.

– Innan en ansökan får gå igenom roboten för första gången genomförs en grundlig utredning, det krävs minst ett godkänt beslut för att bli aktuell för automatiserad handläggning, säger Anette Berggren.

Resurser frigörs

Idag handläggs per månad cirka 700 ärenden och stora delar av det kan komma ingå i automatiseringen.

Därigenom frigörs handläggarnas resurser som istället kan läggas på personliga kontakter och effektivt hjälpa de sökande på olika sätt.

– Tanken är att personer ska få mer hjälp av oss att komma ur ett bidragsberoende mot egen försörjning, säger Marie Öhman.

FAKTA

  • Arbetet med automatiserad handläggning startade hösten 2020 och beräknas vara i full drift under våren 2022.
  • När systemet är i full drift beräknas administrationen minska med 50 procent.
  • Luleå kommuns IT-avdelning har tillsammans med konsulter arbetat fram robotlösningen.
  • Flera andra kommuner arbetar med automatiserad handläggning och Sveriges kommuner och regioner, SKR, utreder om hela processen så småningom kan automatiseras.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text och foto: Bo Henry Pettersson

Logotyp