Den automatiserade handläggningen testas redan nu i liten skala, till en början med ett fåtal ärenden för att se så allt fungerar som det ska.
– När en ansökan görs via våra e-tjänster, kontrollerar först roboten ansökan och för över uppgifter till verksamhetssystemet, säger Anette Berggren, handläggare på försörjningsstöd.
Robotprogrammet lämnar därefter ett förslag till beslut som handläggarna ska granska och godkänna, innan pengarna betalas ut. Det görs även manuella stickprovskontroller för att upptäcka eventuella bidragsbrott. I början går dock inte ansökningar automatiskt.
– Innan en ansökan får gå igenom roboten för första gången genomförs en grundlig utredning, det krävs minst ett godkänt beslut för att bli aktuell för automatiserad handläggning, säger Anette Berggren.
Resurser frigörs
Idag handläggs per månad cirka 700 ärenden och stora delar av det kan komma ingå i automatiseringen.
Därigenom frigörs handläggarnas resurser som istället kan läggas på personliga kontakter och effektivt hjälpa de sökande på olika sätt.
– Tanken är att personer ska få mer hjälp av oss att komma ur ett bidragsberoende mot egen försörjning, säger Marie Öhman.