Nu digitaliseras fartygsanlöpen till Luleå Hamn och Piteå Hamn

Samarbetet med Piteå Hamn och Luleå Hamn blir nu ännu smidigare. I juni öppnar de båda hamnarna Port – plattformen som digitaliserar fartygens anlöp. Lanseringen innebär effektivare trafikflöden och minskad miljöpåverkan i de växande hamnarna.

Hamnledningssystemet är startskottet för att ta oss in i framtiden. Det är ett konkret exempel på hur vi kan förbättra vår verksamhet", säger Mikael Lindgren och Karin Lindholm.

Varje fartygsanlöp till hamnarna involverar i dag en mängd aktörer som utbyter stora mängder information från ankomst till avgång. Hamnledningssystemet ger kunder, fartygsagenter och andra samarbetspartners tillgång till samma information om fartygsanlöp och beställning av olika tjänster – i realtid. Att bättre kunna planera trafikflödet till och från hamnarna minskar flaskhalsar och leder till en mer miljövänlig logistikkedja.

– Vi jobbar mot just-in-time, där fartygen planerar sin ankomst och anpassar farten för att minska väntetider och bränsleförbrukning. Det här är ett viktigt steg mot ett grönare förhållningssätt inom sjöfarten, som samtidigt förbättrar servicen och säkerheten, säger Karin Lindholm, verksamhetsarkitekt på Luleå Hamn.

En milstolpe för digitaliseringen av de svenska hamnarna

I dag uppdateras trafikinformation och beställningar på olika ställen. Genom hamnledningssystemet får användare tillgång till all information om fartygsanlöp, inklusive planerade tider samt lots- och bogserbåtsbeställningar. Plattformen möjliggör även digital beställning av hamntjänster som förtöjning och färskvatten, med automatiska bekräftelser och vidarebefordran till rätt aktör.

Läs mer här. Länk till annan webbplats.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text och bild: Luleå hamn

Logotyp