Den första upplagan av konferensen Kultur i skolan – Lotteri eller garanti? arrangerades i Mölndal förra året och är ett nationellt forum där skolans ansvar och möjligheter att ge barn och unga tillgång till kultur står i centrum. När Luleå fick frågan att ta över stafettpinnen kändes det självklart – inte minst eftersom kommunen i höstas införde en kulturgaranti som garanterar att alla elever, från fyra år och upp till gymnasiet, får ta del av minst en professionell kulturaktivitet via skolan varje läsår.
– Det är en viktig satsning för framtiden, säger Evelina Rydeker, ordförande i kultur- och fritidsnämnden. Tillsammans med Maritha Meethz, ordförande i arbetsmarknads- och utbildningsnämnden, har hon varit drivande i att göra kulturgarantin till verklighet.
Skolan som bärare av kultur
Att kulturgarantin utgår från skolan är ingen slump utan handlar om att säkerställa jämlik tillgång till kultur oavsett bakgrund, menar de.
– Jag tycker det är jätteviktigt att skolan är med. Det finns en stark koppling mellan kultur och undervisning. Olika kulturyttringar bidrar till inlärning och förståelse, säger Maritha Meethz.
Evelina Rydeker fyller i:
– Kultur är också en del av välfärden. Precis som man har rätt till idrott och matematik, ska man också ha rätt att förstå en bild eller uppleva en föreställning. Kulturgarantin gör detta till en självklarhet för alla. Och vi är stolta över att vår garanti gäller hela vägen upp till gymnasiet så att även de som är på väg ut i vuxenlivet får en nyckel in i kulturen.
Resultaten efter första halvåret med kulturgarantin visar tydligt att satsningen uppskattas. Utvärderingen från våren ger ett betyg på 4,8 av 5. Nästan alla pedagoger har sett tydliga kopplingar till läroplanen.
Höstens konferens är en plattform för kunskapsutbyte – och en inspiration för fler kommuner att ta steget.
– Många vill införa en kulturgaranti men vet inte riktigt hur. Då är en sådan här konferens ett fantastiskt tillfälle. Man får se att det går, det bästa sättet att lyckas är att lära av andra, säger Evelina Rydeker.
Nyckel till välmående och framtidstro
Kulturens betydelse sträcker sig också bortom skolan – den handlar också om sammanhang, mening och välmående i en värld av förändring.
– Barn som har det tufft i skolan kan hitta en fristad i kulturen. Det blir en vila, en plats där man får vara sig själv och hämta kraft. Kulturgarantin kan bli en nyckel in till det, säger Maritha Meethz.
Evelina Rydeker lyfter att satsningen är ett sätt att både bredda och fördjupa barn och ungas kulturmöten:
– Att få uppleva professionell kultur kan också väcka en tanke om framtida yrkesvägar. När man får möta människor som arbetar med kultur, förstår man att det är ett riktigt jobb – och kanske något man själv vill satsa på. Och ibland handlar det bara om att ha riktigt roligt. Att få gå på en konsert eller se en teaterföreställning är en glädje i sig.
Kultur binder samman
Slutligen lyfter de kulturens roll i en större samhällskontext – inte minst i den gröna omställning som pågår i norr.
– Kulturen är det som kittar ihop allt. Det är en viktig del för att människor ska trivas, vilja bo kvar eller flytta hit. Den är helt enkelt avgörande för ett levande samhälle, säger Maritha Meethz.
– Vi fortsätter att se kultur som en del av välfärden. Och så hoppas vi att fler kommuner tar in kulturgarantin och gör den till sin genom att under konferensen låta sig inspireras av goda exempel, säger Evelina Rydeker.