Fokus och struktur bakom Hällbackens förskolas stipendium

I maj fick Hällbackens förskola ta emot ett stipendium för sitt föredömliga arbete.
– Vi är stolta och glada, det känns fint att få en bekräftelse på vårt arbete, särskilt när det är vårdnadshavare som nominerat, säger Marie Lithner Brännström, pedagog på förskolan.

Meya Krongthong, Ingela Söderholm, Lena Heyden och Marie Lithner Brännström är några av de som arbetar på Hällbackens förskola.

Hällbackens förskola öppnade 2017. På förskolan råder en stark dela-kultur, kollegialt lärande och fint samarbete. Under de senaste åren har pedagogerna skapat och jobbat fram en organisation som de tror är bidragande till att de nu fått stipendium.

– Vi har en tydlig struktur i organisationen. Alla har olika roller och alla vet vad man ska göra under veckan. Det hjälper pedagogerna att fokusera på innehållet i barnens utbildning, säger Ingela Söderholm, rektor.

Utmaningar för barnen planeras noggrant. Förskolan har så kallade fokuspedagoger som inriktar sig på ett område, till exempel utepedagoger som fokuserar på undervisningen ute, ateljépedagoger som fokuserar på att ge utmaningar i att teckna, lera eller andra mer estetiska uttryck. De har projektpedagoger och nyligen har de även fått danspedagoger.

– Vi jobbar projekterande med barnen. Det innebär att vi utforskar med barnen, vi lyssnar in var barnen är, och för att göra det behöver vi vara medvetna, nyfikna och lyhörda, säger Marie.

På Hällbacken finns sex avdelningar eller så kallade visten. Alla visten används av alla fast under olika tider enligt den struktur som bestämts. Miljön på vistena ser olika ut och kompletterar varandra. Det gör också att när barnen är i ett annat viste kan de jobba med helt andra material i en annan miljö.

– På så sätt skapar vi rika miljöer till barnen. Det blir också ett lugn när man sprider ut sig i lokalerna och ett naturligt sätt att jobba med lugna små grupper, säger Marie.

I motiveringen stod att förskolan skapar en trygg och stimulerande lärmiljö. Det gör man bland annat genom att utgå från barnen, att vara medveten om var barnen är just nu och att olikheter kräver olika saker, vilka intressen barnen har och hur pedagogerna kan stimulera dem.

– Miljön är vår tredje pedagog. Vi tittar mycket på hur vi kan ge dem rätt förutsättningar så att de ska kunna vara självständiga men också ha så roligt som möjligt i våra lärmiljöer, säger Meya Krongthong, pedagog.

När de inte har något inplanerat använder de sig av en valtavla, ett visuellt hjälpmedel där barnen kan få en överblick över de olika miljöerna, och välja var de vill vara. De kan även se var andra är genom att alla har en bild på sig själv som de placerar ut på tavlan i den miljö de vill vara i.

– Barnen får veta vad som finns och kanske också var kompisen är. Det är en trygghet att veta, men det blir också tydligt. Barnen har rätt att veta vad som händer, säger Meya.

På Hällbacken arbetar sju olika nationaliteter bland pedagogerna. Det har bidragit till att man nu också jobbar med den ”kulturella kvarten”.

– Pedagogerna integrerar kulturella inslag i verksamheten för att bredda barnens perspektiv och förståelse för olika kulturer. Det är en enorm rikedom att ha mångfald bland personalen. Det styrker oss, att vi har olika bakgrunder, säger Ingela.

I den kulturella kvarten får barnen möta matkulturer, levnadskulturer, danskulturer och mycket mer.

– Vi hjälper barnen att zooma ut, vad finns det i världen? Det kan vara mat man får smaka på, man kanske får se flaggan och lite annat från just det landets kultur, säger Meya.

Lena Heyden upplever att personalen är mån om varandra. Det kan ha att göra med att det är roterande arbetslag. Varje höst blir det nya arbetslag och nästan alla har arbetat på alla visten. På så sätt ”äger” alla huset.

– Det blir ett vi. Det här är vår förskola, inte bara min avdelning. Fördelen med att byta är att vi möter nya konstellationer och blir inspirerade av varandra. Och vi hjälps åt väldigt mycket och har ett starkt samarbete, säger Marie.

Till sist, stort grattis till stipendiet!

– Tack, vi är stolta och glada, det här har vi gjort tillsammans. Vi står på samma plattform i kunskapssyn, värdeord, uppdragssyn och tydliga ramar om vad vi håller på med. Alla har samma fokus och det gör att det blir starkt, avslutar Ingela.

Motivering

  • Pedagogerna på Hällbackens förskola gör varje dag till en rolig och spännande dag. Barnen får lära sig allt från teckenspråk till kultur och hur man är en fin medmänniska. De bemöter varje barn på deras egen nivå och hjälper dem att utveckla sina styrkor. Lärmiljön är trygg och stimulerande och barnen kan ta sig an utmaningar och utvecklas utifrån sina egna förutsättningar. Genom att främja relationer mellan barnen inspireras de att leka tillsammans. Pedagogernas arbete bidrar till utveckling av barnens kreativitet och nyfikenhet. Kunniga, varma och engagerade gör pedagogerna på Hällbacken ett enastående arbete.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text & foto: Marie Larsson

Logotyp