”Vi lever och andas sjöfart alla timmar på dygnet”

Vi har träffat Ulrika Kommes som driver Laponia Rederi tillsammans med Johan Söderholm. Laponia Rederi har varit en central aktör inom sjöfarten i Norrbotten sedan 1984, då företaget började med passagerartrafik. Sedan 2010 har Ulrika och Johan drivit företaget, och under deras ledning har det vuxit och utvecklats till en viktig del av skärgårdsturismen i Luleå och längs Norrbottens kust.

Luleå kommun har som ambition att löpande publicera porträtt av våra lokala företagare för att dela deras inspirerande berättelser och lyfta goda exempel. Har du ett bra exempel på ett företag, en person eller organisation som gjort något spännande inom näringslivet i Luleå? Tipsa oss i formuläret längst ner på sidan Driva företag i Luleå Länk till annan webbplats.

Ulrika Kommes har ingen sjöfartsbakgrund utan kom in i branschen när hon träffade Johan.

Företaget, som startades av Johans pappa, har vuxit betydligt sedan 2010. Då hade man bara båten Laponia, men idag har flottan utökats med MS Symfoni, två stridsbåtar och arbetsbåten Labyrint. Förra sommaren hade företaget imponerande 19 000 besökare, och verksamheten sträcker sig från Luleå till andra kustkommuner som Haparanda, Kalix och Piteå.


Ulrika har ingen sjöfartsbakgrund utan kom in i branschen när hon träffade Johan. Tidigare har hon arbetat som lärare och med arrangemang och guidning på Universum i Göteborg. Idag är sjöfart livet för Ulrika:
– Det är en livsstil och inget man kan stänga dörren för och gå hem kl.17. Vi lever och andas sjöfart alla timmar på dygnet.


Ulrika är även engagerad i branschföreningen Skärgårdsredarna. Organisationen representerar cirka 110 rederier med totalt 330 fartyg och arbetar för att förbättra villkoren för sina medlemmar genom att påverka utformningen av branschens framtida regelverk och företräda medlemmarnas intressen gentemot myndigheter. Under verksamhetsåret 2023/2024 tillträdde Ulrika som vice ordförande:
– Jag är en stolt representant, dels som kvinna i en ganska mansdominerad bransch och dels för att jag representerar ett ganska litet rederi och ett av de få som finns norr om Stockholm.


Ulrika och Johans intresse för musik och arrangemang visar sig i de satsningar de gjort i sina turer:
– Vi satsar mycket på att integrera kultur och musik i våra turer. Ett exempel är Kulturbåten som har ett varierat program med allt från musikframträdanden till teater och andra kulturella evenemang.


Företaget har aktivt samverkat med kulturbranschen sedan 11 år tillbaka. Ulrika berättar att det är ett bra sätt att hitta ny publik:
– Genom att korsbefrukta verksamheterna och upplevelserna kan man få fler att upptäcka skärgården, båten eller kultur. De som kommer för att se en artist är kanske inte de som i vanliga fall har intresse för att åka med båten, så får de en ny upplevelse på köpet och vice versa.


Samarbete är något av ett mantra för företaget. Ulrika och Johan arbetar aktivt med föreningar och andra aktörer för att skapa autentiska upplevelser för besökare. Bland annat samverkar de med Galleri Agda och Valborg på Junkön och med en intresseförening som guidar besökare på Rödkallen.
– Man kan och ska inte göra allt själv. Alla ska göra det som de är bäst på, då blir det en jättebra produkt.


Idag består rederiets flotta av MS Laponia, MS Symfoni, två stridsbåtar och arbetsbåten Labyrint.

En av de utmaningar som företaget får hantera är bemanning.
– Det är svårt att hitta personer som har rätt behörighet och det finns inte så många som är verksamma inom sjöfart. Vi behöver få fler att upptäcka Luleå och sjöfarten. Vi försöker bidra genom att erbjuda oss som praktikplats och samverka med andra aktörer inom branschen.

Serveringspersonal under sommarsäsongen är det desto mindre bekymmersamt och Ulrika hoppas att de ska inspireras att jobba inom sjöfart:
– Vi har ett bra flöde av ungdomar som jobbar under sommaren och många vill komma tillbaka år efter år. Vi märker också att det är många som jobbat åt oss som rekommenderar oss till småsyskon och kompisar. Och det är att den bästa reklamen vi kan få.

En annan utmaning är samverkan med kommunen.
– Jag upplever att kommunen behöver bli bättre på att lyssna på vad branschen behöver för förutsättningar för att driva verksamheten. Sjöfart är en väldigt kunskapstung bransch med mycket regler och lagar som man behöver ta hänsyn till. Sedan kan jag tycka att man kan titta på och inspireras av hur andra kustkommuner arbetar med sina entreprenörer.

När Ulrika blickar framåt ser hon stor utvecklingspotential för verksamheten.
– Det finns så mycket som är ogjort och så mycket man kan göra. Både jag och Johan drivs av en vilja att ständigt utveckla och förbättra verksamheten.

En del av den framtida utvecklingen är att gå mer mot året om verksamhet:
– Vi får mer och mer förfrågningar om vinterturism och det märks att det skett en ökning med utländska turister, speciellt uppe i Haparanda.

Ett projekt som kommer att lanseras till hösten är konferensanläggningen på Seskarö:
– Johans farfar hade ett varv på hemgården där det bland annat byggdes bogserbåtar. Detta varv har vi nu restaurerat och gjort till en konferens och festlokal för 40 personer, som går under namnet Verkstan.


DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Hanna Jönsson

Foto: Laponia rederi AB

Logotyp