Företaget, som startades av Johans pappa, har vuxit betydligt sedan 2010. Då hade man bara båten Laponia, men idag har flottan utökats med MS Symfoni, två stridsbåtar och arbetsbåten Labyrint. Förra sommaren hade företaget imponerande 19 000 besökare, och verksamheten sträcker sig från Luleå till andra kustkommuner som Haparanda, Kalix och Piteå.
Ulrika har ingen sjöfartsbakgrund utan kom in i branschen när hon träffade Johan. Tidigare har hon arbetat som lärare och med arrangemang och guidning på Universum i Göteborg. Idag är sjöfart livet för Ulrika:
– Det är en livsstil och inget man kan stänga dörren för och gå hem kl.17. Vi lever och andas sjöfart alla timmar på dygnet.
Ulrika är även engagerad i branschföreningen Skärgårdsredarna. Organisationen representerar cirka 110 rederier med totalt 330 fartyg och arbetar för att förbättra villkoren för sina medlemmar genom att påverka utformningen av branschens framtida regelverk och företräda medlemmarnas intressen gentemot myndigheter. Under verksamhetsåret 2023/2024 tillträdde Ulrika som vice ordförande:
– Jag är en stolt representant, dels som kvinna i en ganska mansdominerad bransch och dels för att jag representerar ett ganska litet rederi och ett av de få som finns norr om Stockholm.
Ulrika och Johans intresse för musik och arrangemang visar sig i de satsningar de gjort i sina turer:
– Vi satsar mycket på att integrera kultur och musik i våra turer. Ett exempel är Kulturbåten som har ett varierat program med allt från musikframträdanden till teater och andra kulturella evenemang.
Företaget har aktivt samverkat med kulturbranschen sedan 11 år tillbaka. Ulrika berättar att det är ett bra sätt att hitta ny publik:
– Genom att korsbefrukta verksamheterna och upplevelserna kan man få fler att upptäcka skärgården, båten eller kultur. De som kommer för att se en artist är kanske inte de som i vanliga fall har intresse för att åka med båten, så får de en ny upplevelse på köpet och vice versa.
Samarbete är något av ett mantra för företaget. Ulrika och Johan arbetar aktivt med föreningar och andra aktörer för att skapa autentiska upplevelser för besökare. Bland annat samverkar de med Galleri Agda och Valborg på Junkön och med en intresseförening som guidar besökare på Rödkallen.
– Man kan och ska inte göra allt själv. Alla ska göra det som de är bäst på, då blir det en jättebra produkt.