Luleå Hamnfestival prisas för Blås Grönt

IQ diplomerade under onsdagen Luleå Hamnfestival för sin nykterhetssatsning för unga, Blås Grönt, som i år fick ett rejält uppsving. Under festivalen anmälde sig mer än dubbelt så många till att blåsa grönt jämfört med i fjol.

IQ, ett dotterbolag till Systembolaget, jobbar för ett smartare förhållningssätt till alkohol. Att Luleå Hamnfestival diplomerades i går har att göra med Blås Grönt. En satsning där ungdomar som i samråd med sina föräldrar bestämmer sig för att skippa alkoholen och blåser grönt innan hemgång från festivalen är med och tävlar om fina priser.

– På så sätt belönas gott beteende och unga uppmuntras att ha en rolig kväll utan alkohol eller droger, säger Sara Dinwiddie, ansvarig IQs nätverk.

Hela 505 ungdomar var anmälda till nykterhetssatsningen Blås Grönt under årets festival, en satsning som nu diplomerats av IQ.

Massiv ökning

I Blås Grönt samverkar Luleå kommun som festivalarrangörer och socialtjänst med polisen för att uppmuntra till nykterhet bland unga festivalbesökare. Årets Blås Grönt har haft ett rejält uppsving av deltagare, från 241 i fjol till 505 i år.

– Vi är väldigt glada att IQ uppmärksammat vårt arbete och hoppas kunna inspirera andra, säger Örjan Esensjö, projektledare Hamnfestivalen.

I och med diplomeringen blev Hamnfestivalen IQ-projekt nummer 1327, för en aktivitet som förebygger eller begränsar alkoholens skadeverkningar och föregår med gott exempel.

Text: Therese Hedman

Foto: Magnus Stenberg

05 september 2019

Logotyp