En global succé?

Med kontor i Luleå och världen som arbetsplats har den digitala produktionsbyrån Blamorama Productions siktat in sig på ett nytt område. Under 2021 lanserar de mobilspelet Bumi och satsar på dotterbolaget Blamorama Games.

Efter en pirrig kväll framför skärmen står det klart. Blamorama Productions nybildade dotterbolag och mobilspelet Bumi: Next stop, Earth! har vunnit kategorin Impact Maker och tagit sig vidare till riksfinal i Venture cup – Sveriges ledande tävling för affärsidéer och startups.

Ingrid Fridesjö ser sig som en digital nomad. Nu hoppas hon på global succé för mobilspelet Bumi: Next stop, Earth!

Ingrid Fridesjö, grundare och vd för både Blamorama Productions och Blamorama Games, har ingen anledning att försöka hålla tillbaka leendet. När hon började frilansa efter sex år som videoreporter på TV4 Norrbotten, hade hon inte en tanke på att det skulle leda hit. Två företag, ett gediget internationellt nätverk och ett mobilspel som väntar på att lanseras under första kvartalet av 2021.

– Nu har jag svårt att se mig själv göra något annat. Det är klart att det är en dröm att få jobba med precis det jag vill och har skapat själv, säger Ingrid Fridesjö.

Malaysia först, världen sen?

Just idag är det bara hon på kontoret med utsikt över Södra hamn. Annars sitter oftast Maya Umar som också jobbar på Blamorama, och som precis gått in som delägare i det nystartade dotterbolaget, mitt emot. Om de inte befinner sig i någon annan del av världen. Förra året arbetade Maya Umar fyra månader i Malaysia som är en stor marknad för Blamorama. Inte minst när det gäller mobilspelet Bumi som ska få unga spelare att lösa miljöproblem och inspireras till nya innovationer.

– I november visade vi upp en prototyp av spelet på Level up i Kuala Lumpur som är den största spelmässan i Sydostasien. Lanseringen kommer inledningsvis att ske där, i Malaysia och Indonesien. De har en stor marknad för spel och ett växande intresse för miljö. Dessutom har vi bra kontakter genom Maya som kommer från Malaysia.

Tidigare i år utsågs Blamorama till Årets Connect-företag av investerarnätverket Connect Region Norr för sitt arbete med mobilspelet Bumi.

Nätverk för kreatörer

Det internationella tänket fanns med nästan från start när Blamorama bildades 2016 – och ganska snart föddes en idé om att knyta ihop ett nav av frilansare med kreativiteten som gemensam nämnare. Idag samlar de kreatörer från elva olika länder i The Blamorama Network. Många är nysvenskar bosatta i Luleå.

– Vi jobbar en hel del med det vi kallar cross-cultural consultation. Där är vi nog lite pionjärer. Vi kände att det både fanns ett behov och en lucka. Den mångkulturella brist många pratar om har inte vi, konstaterar Ingrid Fridesjö.

Idag tar Blamorama Games och Bumi upp mycket av Ingrids och Mayas tid, men som digital produktionsbyrå jobbar de också med bland annat videoproduktion, animering, webbdesign, gamification, översättning och location scouting åt utländska filmbolag.

I arbetet med Bumi har Blamorama stått för allt innehåll men tagit hjälp utifrån med programmeringen. Så småningom hoppas de kunna göra även den delen själva.

– Även om Bumi är flaggskeppet i det nya bolaget är planen att producera fler spel. Men först hoppas vi på en global succé, säger Ingrid Fridesjö och fortsätter:

– Drömmen är faktiskt ett kontor i Kuala Lumpur. Vi spanade lite när vi var där senast.

Vad är ditt råd till andra som funderar på att starta eget?

– För mig hände något när jag insåg att jag kunde leva på det jag håller på med. Då vågade jag tänka mer visionärt. Men jag tycker att jag ser fler och fler som vågar, inte minst kvinnor. Jag upplever företagsklimatet som väldigt bra. Folk var mer bjussiga och villiga att dela med sig av sina erfarenheter än vad jag trodde. Det ska man ta vara på. Folk vill hjälpa till, och även samarbeta. I början gick jag in i projekt med andra en hel del, innan vi själva blev nog stora.

Vem är Ingrid Fridesjö?

  • Ålder: 38 år.
  • Bor: På Hertsön i Luleå.
  • Uppvuxen: I Sundsvall.
  • Gör: Grundare och vd för den digitala produktionsbyrån Blamorama Productions samt dotterbolaget Blamorama Games.
  • Favoritplats i Luleå: Sommartid en fin, hemlig strand kring Lövskär som vi besöker flitigt när det är badväder. På hösten Hertsöträsk.
  • Luleå med tre ord: Närhet, frihet, lugn.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Mariana Vnuk

Foto: Petra Älvstrand

Logotyp