Tredjeklassarna betygsätter skolmaten – ger kocken toppbetyg

I syfte att utveckla elevernas inflytande på skolmaten har en tredjeklass på Midskogsskolan under två veckor fått betygsätta och kommentera lunchen. Klassen är den första i kommunen som fått prova på utvärderingsverktyget Lajkamaten och resultatet visar att skolans kock får höga betyg.

Oskar Parsin och Frans Blomkvist har betygsatt skolmaten via verktyget Lajkamaten.

Oskar Parsin och Frans Blomkvist i klass tre på Midskogsskolan har under två veckor betygsatt skolmaten via verktyget Lajkamaten.

Initiativet kom från enhetschefen för skolmåltider, Maria Lampinen.
– Det började med att jag googlade hur man kan arbeta med elevinflytande på ett nytt sätt och inte bara sitta och harva i matråden. Jag hittade Lajkamaten via Generation Pep och tog kontakt.

Eleverna har betygsatt maten med glada och ledsna smileys och kompletterat med kommentarer. Återkopplingen har varit både positiv och saklig. Favoriträtterna har varit klassiker som pasta med köttfärssås, hamburgare och tacos, men många har också vågat prova nytt.

Enhetschef Maria Lampinen, lärare Sandra Johansson och eleverna Frans Blomkvist och Oskar Parsin

Enhetschef Maria Lampinen, lärare Sandra Johansson och eleverna Frans Blomkvist och Oskar Parsin.

– Vi såg att eleverna åt bättre under de här veckorna. Kanske för att de visste vad som skulle serveras och blev mer villiga att testa när de skulle sätta betyg, säger läraren Sandra Johansson.

Att få tycka till har gjort eleverna mer delaktiga.

– Det fanns gubbar man kunde välja mellan och skriva en kommentar. Det var roligt att vara med och få säga vad man tycker om, säger eleven Frans Blomkvist.


Är det någon mat som ni skulle vilja äta mer av allt det ni har fått testa?
– Jag tycker om fisk även om jag inte valde det just idag, säger Oskar Parsin.

Maria Lampinen har följt projektet dagligen.

– Ni var första klassen i hela Luleå kommun som gjort detta. Jag har längtat varje dag efter att logga in och få läsa era kommentarer. Det har varit fantastiskt och jag tror att fler skolor kommer vilja testa det här när de får höra hur bra det gick för er.

Eleverna har också tränat på att uttrycka sig respektfullt.

– Vi pratar om att man får tycka olika, men att man kan säga det på ett schysst sätt. Klassen har varit jätteduktig på att hitta något positivt, även när de inte gillade allt, säger Sandra Johansson.

Kocken Johan Eriksson har uppskattat att få elevernas åsikter om lunchen.

Midskogskolans kock Johan Eriksson har uppskattat att få elevernas feedback om skollunchen direkt.

Skolans kock Johan Eriksson uppskattar att få elevernas åsikter i realtid.
– Det har gått bra och varit kul! Jag gillar att vi får direkt feedback på maten. Vi ser vad som funkar och vad som kan justeras.
Han hoppas att fler klasser får delta framöver.
– Nästa gång skulle jag vilja ha med klasser från låg-, mellan- och högstadiet. Nu var det ett test, men det gav oss värdefulla insikter.
Efter den lyckade provomgången är förhoppningen att Lajkamaten kan bli ett återkommande inslag.
– Det här visar att barnen gärna vill vara med och påverka, säger Maria Lampinen.t

FAKTA

  • Lajkamaten är ett digitalt verktyg där elever snabbt kan betygsätta och kommentera skolmaten efter varje lunch. Systemet samlar in elevernas åsikter och presenterar dem överskådligt för kökspersonalen. Detta ger eleverna inflytande över skolmaten samtidigt som det hjälper kocken att utveckla menyer och smaker och skapa en måltidsdialog mellan elever och deras lärare.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text och foto: Jeanette Bergström

Logotyp