Hej Johanna, vad gör du på jobbet?
– Just nu jobbar jag med ett projektet inom Framtidens hamn som juridiskt stöd och projektledare för upphandlingen av en koncessionär och finansiär som ska bygga ut och sedan drifta hamnen. Jag har under en period varit utlånad, men sedan oktober är jag tjänstledig från mitt ordinarie arbete till och med 31 juli 2024.
– I vanliga fall arbetar jag på inköpsenheten på Luleå kommun, även där som juridiskt stöd i olika frågor som rör upphandling och avtal. Till exempel rättigheter och skyldigheter hos leverantörer, överklaganden och liknande.
Vad är det ni upphandlar inom projektet?
– Luleå Hamn AB behöver byggas ut för att möta den gröna omställningen. Det som vi upphandlar är en aktör som både ska hjälpa oss att finansiera och bygga en ny hamn. Bland annat ska det byggas så kallade allvädersterminaler med tillhörande coilshotell .
– En allvädersterminal är en gigantisk byggnad som är ungefär som en carport på vatten där båtarna kan köra in. Detta behövs för att göra det möjligt för fartyg att lasta coils (stålrullar) från H2 Green Steel och på sikt även SSAB i en skyddad miljö för att förhindra rostangrepp. I upphandlingen ingår även drift av hamnen, som för närvarande hanteras av Shorelink.
– Det är, vad jag vet, den största upphandling som gjorts inom kommunkoncernen. Det rör sig om ett kontrakt som på upp till 40 år kommer omsätt ca 30-40 miljarder kronor, varav själva byggnationen går på cirka 10-12 miljarder kronor. Detta är nödvändiga satsningar för att möta kraven på en modern hamn.
Är det Luleå Hamn AB som står för investeringen?
– Nej, och detta är ytterligare en sak som är speciellt med den här upphandlingen. Vi ska ha en OPS-lösning, vilket betyder offentlig och privat samverkan. Det är ganska ovanligt i Sverige att privata företag och exempelvis en kommun går samman om en investering på det här sättet. Boden har också gjort en liknande upphandling kring järnvägen för H2 Green Steel satsning.
Det låter som att du har mycket att tänka på nu?
– Ja, den här typen av upphandling består av så många delar. Dessutom kommer vi att göra den på rekordtid, så tempot är högt. Jag har ju min projektanställning till och med juli, då just den här delen ska vara klar, och återgår då till ordinarie verksamhet. De övriga medarbetarna i hamnen fortsätter med arbete kring implementering, men också med sin ordinarie verksamhet, vilket är imponerande med tanke på omfattningen.
Hur känns det att vara en del i framtidens Luleå?
– Det är historiskt sett en spännande tid vi befinner oss i, där projektet och Framtidens Hamn är en del. Jag tycker att det är fantastiskt kul att kunna bidra till allt det som händer kring industri och samhälle i Luleå nu.
Vad är det bästa med ditt jobb?
– Att jag får lära mig så mycket om olika verksamheter inom kommunen, vilket är nödvändigt när man arbetar med upphandling. Nu är det djupdykning kring hamnens verksamheter, men jag har sett de allra flesta verksamheter mer eller mindre. Jag känner att jag har ett jobb där jag kan vara med och påverka och spela roll.