Världen möts i köket – elever bygger framtid genom matlagning

Det hörs ett sorl och skratt från köket. På plats finns Muna Alkifou, Sabah Youssef, Zeanab Rahimi och Gul Pikai Ahmadi, fyra elever vid Vuxenutbildningens kombinationsutbildning. Gruppen läser yrkeskurser inom restaurang och livsmedel på gymnasienivå, integrerat med SFI eller svenska som andraspråk på grundläggande nivå.

– Jag tycker om att hjälpa barnen och laga mat till dem. Jag vill jobba i skolkök, inte restaurang, berättar Sabah Youssef från Syrien, med ett leende.

Muna Alkifou pratar mat. Henrik Carlberg i bakgrunden.

Utbildningen är utformad för att skapa en väg in i arbetslivet för personer som står långt från arbetsmarknaden. Det handlar inte bara om att lära sig ett yrke, utan också om att bygga språk, självkänsla och framtidstro.

– Även om det här yrket kräver ganska mycket kompetens och kunskap, så är det en utbildning som är relativt lätt att greppa då vi varvar praktik och teori. Det är lätt att förstå vad man gör när man får öga, öra, hand tillsammans, till skillnad mot rent teoretiska kurser och utbildningar, säger Henrik Carlberg, yrkeslärare, och fortsätter:

– Det är väldigt många som jobbar i kommunen idag som har liknande bakgrund som våra elever. De kommer från ett annat land, ofta utan språk, utan kunskap om kulturen och utan ett yrke, men de har byggt upp ett liv här. Genom praktik och studiebesök får eleverna se att det faktiskt går att bli något mer, och det på ett ganska enkelt sätt.

Muna Alkifou och Anna Norén har roligt i köket.

Utbildningen varar i 14 månader, och gruppen har nu kommit ungefär halvvägs.

– Jag ska bli kock i framtiden, det är mitt drömyrke. Jag vill jobba i ett stort kök, kanske i en skola. Jag går utbildningen för att kunna tjäna egna pengar och bidra till samhället, berättar Zeanab Rahimi, från Afghanistan.

Gul Pikai Ahmadi, också från Afghanistan, har avslutat sina SFI-studier och går nu vidare med svenska som andraspråk på grundläggande nivå.

– Jag tycker om att laga mat, därför valde jag den här utbildningen. Jag vill jobba på skola eller restaurang, säger hon.

"Jag brukar säga att vi har inte alltid tid, råd eller ork att resa världen runt, men världen kommer till oss på Vuxenutbildningen. Här möts kulturer, erfarenheter och livsresor varje dag", säger Noor Al-Bawi.

Yrket som måltidsbiträde är starkt kvinnodominerat, men det betyder inte att det saknar status, menar Henrik Carlberg.

– De kvinnor som jobbar i kommunal måltidsverksamhet har skapat sig en framtid, ett yrke, en yrkesstolthet, precis som i vilket annat yrke som helst. Det måste vi synliggöra mer, berättar han.

Utbildningen består under APL-perioden av två teoretiska dagar och tre dagar praktik i veckan, något eleverna uppskattar.

– Jag vill lära mig svenska i köket. Jag tycker särskilt om att laga olika sallader och lära mig hur man gör dem, de är inte samma som i Syrien. Det är olika smaker, olika färger, säger Sabah Youssef.

Gul Pikai Ahmadi och Zeanab Rahimi tittar på veckans matsedel. Zeanab Rahimi vill bli kock och arbeta i ett stort kök.

Praktiken är också en plats där elevernas självförtroende växer.

– Ja, nu går jag på praktik och är jätteglad där. Barnen kommer och frågar mig saker, jag får laga mat med chefen och servera maten till barnen, berättar Muna Alkifou från Syrien och fortsätter:

– Jag gick på SFI och jobbade samtidigt innan utbildningen. Nu jobbar jag fortfarande inom hemtjänsten på helgerna.

Anna Norén som är SFI-lärare för eleverna, understryker att språkutvecklingen accelererar när språket får en praktisk funktion.

– När eleverna måste använda svenska för att förstå arbetsmoment och kunna kommunicera i köket, då händer det något. Språket växer.

Henrik Carlberg gör smet.

Noor Al-Bawi, studiehandledare för kombinationsutbildningarna, håller med.

– Eleverna vågar prata, vågar kommunicera och vågar ta initiativ. Vi försöker hela tiden lyfta deras kompetens och hjälpa dem att se vad de faktiskt kan. Vi säger: ”Har du ett bekymmer? Då löser vi det tillsammans.” Det är en stödjande insats, både från mig och mina kollegor, för att stötta eleven i deras lärandeprocess, berättar hon och fortsätter:

– Jag brukar säga att vi har inte alltid tid, råd eller ork att resa världen runt, men världen kommer till oss på Vuxenutbildningen. Här möts kulturer, erfarenheter och livsresor varje dag. Det är inte bara lärande, det är utbyte, förståelse och gemenskap.

Efter utbildningen hoppas eleverna kunna gå direkt ut i arbetslivet, många vill gärna till ett skolkök.

– Det lutar åt skolan, men det viktigaste är att hitta ett jobb, avslutar Muna Alkifou med ett leende.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text och bild: Rebecca Hansson

Logotyp