Skolan vill följa pojkars resultat

Svaga skolresultat ökar risken för unga att inte få tillträde till arbetsmarknaden, att hamna i ekonomiska svårigheter och utanförskap. Det belyser ett av de utvecklingsområden som var ett av de ärenden som lyftes vid barn- och utbildningsnämndens arbetsutskott den 2 juni.

– Arbetet med förbättrade studieresultat och ökat välmående ur ett jämställdhetsperspektiv kräver uthållighet och långsiktighet, ett arbete som måste starta redan i förskolan, säger Maarit Enbuske, skolchef vid Luleå kommun.

Kvinnor och män, flickor och pojkar, ska ha samma möjligheter och villkor när det gäller utbildning, studieval och personlig utveckling.

Kommunens fyra utvecklingsområden är ökad jämlikhet, mer jämställd fördelning av makt och resurser, minskad klimatpåverkan och starkare ekonomi för tillväxt. Varje förvaltning ska utifrån kommunens planeringsförutsättningar beskriva sina åtaganden och ge en konsekvensbeskrivning som sedan ligger till grund för den strategiska plan och budget som kommunfullmäktige beslutar om i oktober.

I utvecklingsområdet mer jämställd fördelning av makt och resurser har barn- och utbildningsförvaltningen fokus på att kvinnor och män, flickor och pojkar, ska ha samma möjligheter och villkor när det gäller utbildning, studieval och personlig utveckling.

Enligt mätningar har pojkar som grupp lägre skolresultat än flickor som grupp i alla ämnen i grundskolan, färre pojkar når gymnasiebehörighet och färre fullföljer en gymnasieutbildning.

– Målet om att öka pojkars studieresultat är avgörande för att skapa möjligheter till etablering på arbetsmarknaden och till god hälsa och delaktighet i samhället. Vi vill kunna följa pojkars meritvärden över tid och ser därför en fördel med om detta mål blir detsamma under resten av denna mandatperiod, säger Frida Mörtlund, verksamhetscontroller vid barn- och utbildningsförvaltningen.

Flickor har generellt högre måluppfyllelse i skolan och högre utbildningsnivå men sämre psykisk hälsa än pojkar och hälsan försämras ju äldre flickorna blir.

– Jämställd hälsa är ett av de jämställdhetspolitiska delmålen. Barn och utbildningsnämndens mål om att minska flickors upplevelse av stress är en av flera viktiga komponenter i ett hälsofrämjande arbete i skolan, säger Frida Mörtlund, verksamhetscontroller vid barn- och utbildningsförvaltningen.

Förvaltningens förslag, om att anta de föreslagna målliknande mätetal och konsekvensbeskrivningen av de preliminära ramarna, fick bifall av barn- och utbildsningsnämndens arbetsutskott men med ett tillägg.

Tillägget innebär att Resurscentrum får i uppdrag att genomföra en kartläggning över hur stödinsatser inom förvaltningen är fördelade ur ett jämställdhetsperspektiv.

Se ärendelista Länk till annan webbplats.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Charlotte Högnelid

Foto: Anders Alm

2 juni 2021

Logotyp