Nu är servicepunkten för Avan och Unbyn invigd

Med tårta, bubbel och godisregn invigdes servicepunkten för byarna Avan/Unbyn på nationaldagen. Det är Luleå kommuns första servicepunkt på landsbygden som fungerar som en naturlig länk in till kommunens verksamheter.

Bakgrunden till servicepunkten är sprungen ur ett uppstartsprojekt med gemensamma intentioner för service i samverkan mellan Bodens kommun och Luleå kommun. Från och med den 1 maj 2021 driver Unbyn/Avan servicepunkt ekonomiska förening (UNEK) servicepunkten i Unbyn. Luleå kommun är också med och finansierar servicepunkten.

invigning med folk

Luleås vice kommunalråd Fredrik Hansson pratade vid invigningen.

Personlig service nu även i Avan

Sedan tidigare har servicepunkten lokaler i Unbyn med adressen Unbyn 15, nu finns även personal i Avan en eftermiddag i veckan.

Detta erbjuder servicepunkten Unbyn/Avan:

  • öppen förskola
  • ungdomshäng
  • soppluncher
  • fröbibliotek
  • samråd för utbyggnad av villaområdet Unbyn
  • sommaraktivitet tillsammans med Bodens bokbuss 16 juni
  • minimarknad

Här ska de boende i området erbjudas personlig service i form av upplysning, vägledning, rådgivning, bokning och kontakt med myndigheter. Servicepunkten skall också vara en mötesplats för de boende i området där de kan diskutera frågor som rör bygden och delta i olika evenemang som servicepunkten är med och möjliggör.

Läsa tidningar eller en bok, hämta kompostpåsar eller kolla vad som händer i bygden: allt detta (och mycket mer) erbjuder servicepunkten Unbyn/Avan där Lina Vesterberg och Jenni Bergliv jobbar.

Mötesplatsen för bygden

Kanske vill en boende i bygden hämta sina kompostpåsar eller delta i öppen förskola, få hjälp med att skanna sina handlingar eller marknadsföra ett event i bygden. Servicepunkten är första instans i olika typer av ärenden och kan vara behjälplig med rätt kontakt gällande olika kommunala ärenden eller kontakt med det lokala näringslivet, behoven styrs av de som bor och verkar i bygden.

Bodens kommun har sedan tidigare två servicepunkter i Harads och Gunnarsbyn.

FAKTA

  • En servicepunkt riktar sig till boende på landsbygden som en mötesplats och en länk till kommunal service.
  • Servicepunkten tillhandahåller rådgivning och vägledning, bokning, kontakt med myndigheter, men även samhällsinformation och turistinformation.
  • Öppettider Unbyn: vardagar 10-14
  • Öppettider Avan: onsdagar kl. 13-16 
  • Mer info: unek.se Länk till annan webbplats.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Anna Bergström och Katja Güth Laitila

Foto: Mats Engfors och Elvira Lind

Logotyp