Kommundirektör Anna Lindh Wikblad deltog vid mötet och inledde med en introduktion till begreppet kommunal kompetens – vad kommunen måste göra, kan göra och inte ska göra.
Därefter delades deltagarna in i grupper för att diskutera två frågor; "Varför tror ni att upplevelsen av kommunen är negativ?" och "Vad upplever ni att Luleå kommun gör i dag, som egentligen borde utföras av näringslivet?".
När gruppdiskussionerna presenterades nämndes upplevelsen av att:
- kommunen ibland agerar som om den ska göra allt själv, snarare än att samverka.
- det finns en låg kännedom om vad kommunen upphandlar av privata aktörer. Näringslivet efterfrågade tydligare kommunikation kring genomförda upphandlingar och beslut.
- kommunen har både externa tjänster och egna anställda inom samma arbetsområde, exempelvis har kommunen upphandlat kommunikationstjänster samtidigt som man har ett kommunikationskontor.
- kommunen kan bli bättre på att lyfta näringslivet i sin kommunikation. Använd mer ”omvända exempel” (exempel där tjänster upphandlats av näringslivet) och gör kommunikationsinsatser kring det.
- insatser som skulle kunna utföras av näringslivet, exempelvis skärgårdstrafik (turbåtar), skärgårdsstugor, busstrafik, beredskapslager.