Nytt vägval sparar miljoner
– Det är svårt att säga hur mycket vi sparar på den nya sträckningen i och med att vi inte utrett arbetet i detalj ännu, men vi kommer troligen att spara några miljoner kronor, säger Stefan Lindqvist.
Storleken på kostnadsbesparingen beror bland annat på hur dyr passagen av järnvägsbangården på etapp 1 blir. VA-stråket i etapp 1 måste passera bangården med 14 spår och det kommer att kräva borrning. Borrtekniken är kostnadsdrivande men krävs då spåren är hårt trafikerade. Passagen kommer att utredas särskilt under detaljprojekteringsfasen för att hitta en kostnadseffektiv och säker metod för denna. Förväntad kostnad i utredningsfas för borrning ligger på ca 20 miljoner kronor.
Vägvalet gynnar exploatering vid Hertsöområdet
En stor fördel med det nya vägvalet för etapp1 är att en större andel av den totala investeringen klassas som reinvestering eftersom två tredjedelar byts och ersätter befintliga gamla huvudledningar från 1960-talet, vilket minskar framtida underhållskostnader avsevärt.
En annan fördel är att dragningen gynnar byggnationen och infrastrukturen för Luleå Industripark på Hertsöfältet. Det gamla vägvalet gynnade också byggnationen för Luleå industripark på Hertsöfältet men den nya vägsträckningen är i sin helhet en förutsättning för Luleås framtida tillväxt och fortsatt exploatering av Hertsöfältet, Hertsöheden samt anslutning av Hertsölandet/Lövskär, i enlighet med VA-plan 2030. Länk till annan webbplats.
Stadsbyggnadsnämnden godkände även den nya projektbudgeten på två miljoner kronor samt att igångsättningstillstånd för detaljprojektering för etapp 1, del 1 beviljades.