Resvanorna förändrades under pandemin
Det första kvartalet av 2022 var fortfarande påverkat av pandemin. Det var först i april som restriktionerna togs bort och LLT välkomnade alla resenärer tillbaka med öppna framdörrar. Men ett och ett halvt år med förändrade förutsättningar har vi till viss del hunnit förändra Luleåbornas resvanor och påverkar antalet resor än idag.
– Till exempel har man jobbat mer hemifrån under pandemin, och många företag tillåter än idag upp till 50 procent hemarbete. Det har påverkat behovet av resande. Många valde under pandemin att resa med privata bilar, gå eller cykla. Så man har hittat andra sätt att resa, säger Jonas Johansson, innovations- och utvecklingschef på LLT.
Anna Kowal Lindbäck ser att det idag också finns faktorer som kan främja bussåkandet framåt:
– Jag tror att världsläget och världsekonomin påverkar. Vi har idag höga matpriser, elpriser, bensinpriser. Det gör också att folk ser över sin ekonomi. Då kan buss, cykel eller gång bli mer attraktiva alternativ framför privat bil.
LLT har några av Sveriges nöjdaste kunder
Varje år genomförs en kundundersökning av branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik. Ungefär 200 Luleåbor blir tillfrågade om sina resvanor och tankar om kollektivtrafik varje månad. Något som ger LLT mycket användbar information. Jonas Johansson, LLT:
– Vi har några av Sveriges nöjdaste kunder. Där ligger vi i toppen. Det vi vill göra under 2023 är att fortsätta öka vår kundnöjdhet, hela tiden! Det är det som driver det kollektiva resandet framåt! Vi vill öka det hållbara resandet som kollektivtrafiken är en del av.
– Det är ett gigantiskt frågebatteri som berör bemötande, resor, förare, trygghet, information vid förseningar med mera. Summeringen visar hur nöjd man sammanfattningsvis är med bolaget. Vi tittar på resultaten varje månad och anpassar vårt arbete efter trenderna. Så arbetar vi för att hela tiden bli bättre, säger Anna Kowal Lindbäck.


