Fler Luleåbor reste kollektivt 2022

Under pandemin förändrades våra resvanor drastiskt. Människor avråddes från att resa kollektivt på grund av smittorisken. År 2022 genomfördes 4,6 miljoner resor med LLT, vilket är en ökning jämfört med pandemiåret 2021 då resorna låg på 3,4 miljoner. En stor ökning, men ännu är antalet resor inte uppe på samma nivåer som innan pandemin.

Om man tar ett normalår före pandemin, till exempel 2019, så låg antalet resor på 5,4 miljoner, säger Anna Kowal Lindbäck, marknadschef på LLT.

En kvinna står inne i en buss.

Anna Kowal Lindbäck, marknadschef på LLT.

Resvanorna förändrades under pandemin

Det första kvartalet av 2022 var fortfarande påverkat av pandemin. Det var först i april som restriktionerna togs bort och LLT välkomnade alla resenärer tillbaka med öppna framdörrar. Men ett och ett halvt år med förändrade förutsättningar har vi till viss del hunnit förändra Luleåbornas resvanor och påverkar antalet resor än idag.

– Till exempel har man jobbat mer hemifrån under pandemin, och många företag tillåter än idag upp till 50 procent hemarbete. Det har påverkat behovet av resande. Många valde under pandemin att resa med privata bilar, gå eller cykla. Så man har hittat andra sätt att resa, säger Jonas Johansson, innovations- och utvecklingschef på LLT.

Anna Kowal Lindbäck ser att det idag också finns faktorer som kan främja bussåkandet framåt:

– Jag tror att världsläget och världsekonomin påverkar. Vi har idag höga matpriser, elpriser, bensinpriser. Det gör också att folk ser över sin ekonomi. Då kan buss, cykel eller gång bli mer attraktiva alternativ framför privat bil.

LLT har några av Sveriges nöjdaste kunder

Varje år genomförs en kundundersökning av branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik. Ungefär 200 Luleåbor blir tillfrågade om sina resvanor och tankar om kollektivtrafik varje månad. Något som ger LLT mycket användbar information. Jonas Johansson, LLT:

– Vi har några av Sveriges nöjdaste kunder. Där ligger vi i toppen. Det vi vill göra under 2023 är att fortsätta öka vår kundnöjdhet, hela tiden! Det är det som driver det kollektiva resandet framåt! Vi vill öka det hållbara resandet som kollektivtrafiken är en del av.

– Det är ett gigantiskt frågebatteri som berör bemötande, resor, förare, trygghet, information vid förseningar med mera. Summeringen visar hur nöjd man sammanfattningsvis är med bolaget. Vi tittar på resultaten varje månad och anpassar vårt arbete efter trenderna. Så arbetar vi för att hela tiden bli bättre, säger Anna Kowal Lindbäck.

en man i gula arbetskläder

Jonas Johansson, innovations- och utvecklingschef på LLT.

Ur Svensk Kollektivtrafiks kundundersökning 2022

  • Luleåborna är mest nöjda med: att köpa biljetter och kort och att det är rent och snyggt i fordonen
  • Luleåborna är minst nöjda med: priset och informaitonen vid förseningar och stopp

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Lovisa Olovsson

Foto: Jennie Pettersson

Logotyp