I maj startade arbetet med att öka kapaciteten och modernisera Luleå Hamns järnvägsanläggning. Den sträcker sig från Trafikverkets spår någon kilometer från hamnen, ner till anslutningen mot Victoriahamnen. På terminalområdet har nu ett spår blivit tre för att kunna hantera större godsvolymer och möta kundernas behov. Det innebär att järnvägen är redo att trafikeras med axellaster på 32,5 ton, vilket är en unik kapacitet i Sverige.
– Nu kan fler och tyngre tåg trafikera vår järnväg. Arbetet vi har gjort är en stor och viktig del hamnens infrastruktursatsningar. Vi är redo att ta emot större godsvolymer, säger Anders Dahl, vd för Luleå Hamn.
Nyligen färdigställde Luleå Hamn ett stort infrastrukturprojekt som är en förutsättning för att kunna bygga ut hamnens järnvägsanläggning och skapa smidigare övergångar mellan olika transportslag. En ny väganslutning ner till Victoriahamnen har byggts samtidigt som Luleå Hamn har ökat kapaciteten på vatten- och avloppssystem samt dagvatten- och fjärrvärmeledningar.
– Insatserna är avgörande för att möta kundernas behov av flexibla och hållbara transporter. Det gör det möjligt för industrin att ställa om sin produktion och rampa upp sin produktion, säger Anders Dahl.

