Elever samtalar om livet

Eleverna på den anpassad grundskolan har filosofiska samtal om livet, där de får prata om och diskutera viktiga existentiella frågor som vänskap och rättvisa.
-Eleverna säger att de känner sig mer delaktiga och vågar uttrycka sig. De har fått en större trygghet med varandra i klassen och får leva sig in i andras perspektiv, säger Lena Johansson.

Specialpedagog Lena Johansson och socialpedagog Camilla Elofsson tillsammans med en elev.

Specialpedagog Lena Johansson och socialpedagog Camilla Elofsson är samtalsledare i de existentiella samtalen, men det är eleverna som leder diskussionerna.

Tonåriga elever på den anpassade grundskolan, Tunaskolan, har samma funderingar som andra ungdomar. De kan handla om allt ifrån vänskap och kärlek till rättvisa. Eleverna måste också hantera att de kanske inte har samma förutsättningar och många upplever att elever i den vanliga skolan växer ifrån dem.

– Vi ser att eleverna kan få bekymmer när det handlar om skolmotivation och frågor om identitet. Det skapar problem gällande livsval och lust att gå vidare till nästa steg i livet. En elev sade att det är skönt att för en gång skull berätta vad de tycker och vad de har för tankar. Samhället är inte så bra på att lyssna på våra ungdomar, säger Rickard Nordberg som är rektor för anpassad grundskola på Tunaskolan.

Lena Johansson, (som är) specialpedagog, och Camilla Elofsson, socialpedagog, har varit samtalsledare tillsammans med elevassistenterna i klassen.

– Vi har fått lära oss ett verktyg från ett forskningsprojekt på Luleå tekniska universitet kring filosofiska samtal, men det är eleverna som leder samtalet och vi lyssnar, säger Camilla Elofsson.

Metoden har tidigare bland annat används i rehabilitering för människor som fått en hjärnskada exempelvis efter olyckor, men att använda det med elever på anpassad grundskola är helt nytt. Målet är att eleverna ska bli så självständiga som möjligt.

– Samtalen är ett bra sätt att se andras perspektiv, att man måste kunna ta in andras åsikter samt att hitta argument, säger Lena Johansson.

Korta historier som samtalsledarna inlett samtalen med för att skapa diskusion.

Kort historier är en inspiration till diskussionerna om något dilemma.

Inför samtalen berättar samtalsledarna först en kort historia med något dilemma, som inspiration till diskussionen. Det kan vara berättelser om vänskap och rättvisa. Sedan startar samtalet. De har varit givande för eleverna och det märks en tydlig skillnad efteråt.

– Eleverna säger att de känner sig mer delaktiga och vågar uttrycka sig. De har fått en större trygghet med varandra i klassen och får leva sig in i andras perspektiv, fortsätter Lena Johansson.

Elevernas språk utvecklas snabbt under samtalen. Luleå tekniska universitet har gjort en undersökning av elevernas språkutveckling under de sex veckor som samtalen har pågått.

– Undersökningen visar att eleverna på sex veckor når samma språkutveckling som det vanligtvis tar två till tre år att uppnå. Språket är viktigt för att kunna undvika konflikter och uttrycka sig, säger Rickard Norberg.

Lena Johansson, Rickard Nordberg och Camilla Elofsson i klassrummet där samtalet hålls.

Lena Johansson, Rickard Nordberg och Camilla Elofsson i klassrummet där samtalet hålls.

FAKTA Luleå anpassade grundskola

  • Anpassad grundskola är en egen skolform i årskurs 1-9 för elever som på grund av en intellektuell funktionsnedsättning eller en hjärnskada inte bedöms ha förutsättningar att klara grundskolans betygskriterier.
  • Den anpassade grundskolan är samlad i Tunaskolans lokaler som ligger på området Notviken/Mjölkudden cirka 2 km från Luleås centrum. Verksamheten omfattar årskurs 1 till och med årskurs 9, fritidshem samt ungdomsfritids.
  • Läs mer: Anpassad grundskola – Luleå anpassade grundskola - Luleå kommun Länk till annan webbplats.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Camilla Hermansson

Foto: Viveka Österman

Logotyp