Februari är vanligtvis månaden då NMW går av stapeln, men coronapandemin gör nu att årets upplaga blir ett höstarrangemang.
– Huvudskälet är att vi vill ha möjlighet att återskapa den fysiska mötesplats och upplevelse som NMW varit och inte enbart köra ett digitalt event. Det har ett egenvärde i sig att ha en kreativ mötesplats där det innovativa och oväntade kan ske IRL. Där det mänskliga mötet och upplevelsen står i centrum, säger Ronny Olovsson vid Vinter kommunikationsbyrå och en av grundarna av NMW.
Höstens program
Temat för 2022 ligger kvar, där fokus är platsattraktion och kompetensattraktion.
– Det hänger ihop med de miljardinvesteringar i ny klimatsmart industri som planeras i norra Sverige. Hur ska vi bli 100 000 fler? Hur ska företag klara att rekrytera? Hur kan kommunerna i norr locka fler att bosätta sig här? Där har de kreativa och kulturella näringarna en viktig roll, säger Ronny Olovsson.
Arrangörerna lovar ett intressant program, som ska vässas ytterligare under arbetet fram till hösten.
– Vi har redan ett bra underlag av intressanta föreläsare och spännande samarbetspartners, och även nyheter på gång. I grunden ska vi fortsätta manifestera kulturella och kreativa näringar. Vi ska trendspana, utbilda, debattera och förvåna. Det blir film, media, innovation, marknadsföring, upplevelser och musik. Vi kommer att dela ut priser och bjuda upp till fest, givetvis enligt rådande direktiv från Folkhälsomyndigheten. NMW 2022 blir något att se fram emot, säger Ronny Olovsson.