Kreativa näringar i fokus

I februari arrangeras återigen NMW– en mötesplats för de kreativa och kulturella näringarna i Norrbotten. På programmet står föreläsningar, seminarier och event inom bland annat kommunikation, marknadsföring, media och musik. En av huvudtalarna är Carole Cadwalladr, journalisten som avslöjade Cambridge Analytica-skandalen.

Det är femte året i rad för NMW. Denna gång ligger fokus på en heldag med utbildning, inspiration och nätverksmiddag den 12 februari på Kulturcentrum Ebeneser i Luleå. Men det blir även aktiviteter i Boden och Piteå.

Carole Cadwalladr

Journalisten Carole Cadwalladr

Planeringen är i slutskedet och programmet fylls på löpande.

– Vi är otroligt stolta över att kunna presentera Carole Cadwalladr som huvudtalare under heldagen i Luleå. Hon är journalisten på The Guardian som avslöjade Cambridge Analytica-skandalen. Hur Facebook-data utnyttjades för att rigga val. Ett avslöjande som fick Facebooks kurs att rasa med hela 1000 miljarder kronor! Men den skandalen handlar om så mycket mer, om din och min integritet och om demokratins framtid. Så hennes föreläsning är verkligt spännande för egentligen alla, säger Ronny Olovsson från Vinter kommunikationsbyrå och en av grundarna av NMW.

Brett program

Andra föreläsare som i dagsläget är klara är bland andra Paul Fleming, som pratar om framtidens nya marknadsplats, våra talande smarta högtalare och röststyrd teknik samt Dan Abbott, designer bakom några av musikhistoriens mest ikoniska skivomslag. Dessutom kommer Ulla-Karin Barrett och berättar om de senaste trenderna från reklam-VM i Cannes.

En annan programpunkt är artisten Eagle-Eye Cherry som spelar några låtar och samtalar om musikaliskt entreprenörskap, kreativt låtskrivande och resan ut på världsscenerna. Det blir också Norrbottenspremiär för en ny dokumentärfilm om The Magnettes.

Bakom NMW står Norr Media, kommunikationsbyråerna Vinter, Yours och Helikopter och kulturaktörer som Filmpool Nord, BD Pop och Kulturföreningen Ebeneser. Syftet är att stärka och synliggöra de kreativa och kulturella näringarna i länet.

FAKTA

  • NMW går av stapeln mellan den 11–13 februari 2020 i Luleå, Boden och Piteå.
  • Hela programmet och biljetter: https://nmw.nu/ Länk till annan webbplats.
  • Luleå kommun är en av NMW:s samarbetspartners och går in med totalt 150 000 kronor för planering och genomförande av eventet.
  • NMW arrangerades för första gången 2016. Genom åren har ett stort utbud av talare från Norrbotten, Sverige och andra länder medverkat.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Susanne Lundblom

Foto: NMW

Logotyp