Både Trafikverkets förslag till nationell transportinfrastrukturplan för 2022-2033 och förslag till regional transportplan för Norrbotten är nu ute på remiss. Luleå kommun har i samverkan med de kommunala bolagen och i dialog med Boden, Piteå, Älvsbyn och Kalix kommun tagit fram förslag till remissvar. Kommunstyrelsens arbetsutskott ställde sig bakom förslagen vid måndagens sammanträde. Regeringen väntas fatta beslut i maj 2022.
Viktiga infrastruktursatsningar måste prioriteras
Kommunen menar bland annat att medel måste avsättas för att färdigställa hela Norrbotniabanans sträcka mellan Umeå och Luleå under planperioden. De medel som nu föreslås räcker enbart till byggstart för sträckan mellan Skellefteå och Luleå och ett färdigställande av hela sträckan ligger många år efter 2033.
Förutom Norrbotniabanan anser kommunen att även Luleå hamn och Malmporten, Luleå industripark, Norrleden, dubbelspår mellan Luleå och Boden samt järnvägsstation Luleå C bör prioriteras.
Luleå kommun anser vidare att staten måste ta ansvar för att olika projekt färdigställs i ett betydligt högre tempo än vad Trafikverket räknar med och har resurser för.
Stora behov i länet de närmaste åren
När det gäller länstransportplanen för Norrbotten menar kommunen att planen behöver justeras utifrån aktuella förutsättningar och behov. De stora industrisatsningarna i norr leder till ett ökat behov av goda, hållbara kommunikationer och transporter, och behoven är som störst under de närmaste åren då nya industrier sätts i drift och produktionen kommer i gång.
Kommunen menar att den begränsade tilldelningen av medel innebär att genomförandet av prioriterade objekt kan ske först i slutet av planperioden. Därför behövs det mer pengar till investeringar och reinvesteringar i infrastrukturen.
Kommunen vill främst prioritera kommunikationerna till och från Luleå hamn mot övriga länet, tidigareläggande av dubbelspår mellan Luleå och Boden, resecentrum i Luleå och mer pengar till drift och underhåll av vägar, särskilt på landsbygden.