Malmbanan, Norrbotniabanan, Luleå hamn
Förslaget till ny infrastrukturplan innehåller dubbelspår Luleå-Boden, Malmporten Luleå Hamn, Norrbotniabanan Skellefteå-Luleå, samt åtgärder kring järnvägsstationen Luleå C. Det är bra nyheter för Luleå, anser kommunstyrelsens ordförande Carina Sammeli (S):
– Det är glädjande att vi äntligen ser järnvägen utvecklas i Luleå. Med satsningar på Norrbotniabanan, dubbelspår på delar till Boden kan vi förbättra Luleås tillgänglighet både för gods och persontrafik. Det är dessutom roligt att Luleå station är tillbaka i planen, och vi äntligen kan bygga om järnvägsområdet och bygga en stadsdel på Östra stranden.
Nya satsningar i infrastruktur
Trafikverket har även fått uppdrag att se över vilka infrastrukturbehov de stora industrisatsningarna som planeras i Västerbotten och Norrbotten medför. Analysen visade trafikökningar som påverkar till exempel järnvägen Luleå-Riksgränsen, hamn och farled i Luleå samt vägen E4 förbi Skellefteå.
Under åren 2019–2040 planeras för investeringar på ungefär 880 miljarder kronor, enligt uppgifter från Norrbottens Handelskammare. Det är satsningar på produktion av fossilfritt stål, batteritillverkning, utökad gruvbrytning och nya vindkraftverk. För att påskynda att infrastrukturen byggs ut föreslår Trafikverket en viss lånefinansiering av investeringarna. Eneroth aviserar justeringar i förslaget till infrastrukturplanen:
– Regeringen kommer nog att göra en del ändringar, för jag anser att det är högst angeläget och det måste göras skyndsamt. LKAB vill investera 400 miljarder kronor, lax ska också transporteras och norrmännen vill använda Malmbanan för detta.
Förslaget till ny infrastrukturplan som ska gälla för åren 2022–2033 kommer nu att sändas på remiss, och en ny nationell plan beräknas vara beslutad till våren 2022.