“Kommunen möjliggör för människor med olika bakgrunder”

Kommunikationsenheten på Luleå kommun samordnar kommunens kommunikation med målgruppernam till exempel Luleåborna, inflyttare, studenter och näringslivet, för att nämna några. 14 medarbetare arbetar på enheten, allt från kommunikatörer till grafiska formgivare och webbutvecklare. Katja Güth Laitila är en av tre kommunikationsstrateger på kommunikationsenheten och arbetar dagligen med hur kommunen ska kommunicera med både befintliga och potentiella invånare och även hur Luleå kommun ska attrahera nya invånare och medarbetare.

Se alla lediga jobb på Luleå kommun! Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

I denna del av vår serie ”Hej medarbetare!” ska vi få en inblick i hur det är att arbeta med kommunikationsfrågor på kommunen. Sammanlagt finns det ungefär 300 olika yrken inom kommunen som har närmare 7 000 medarbetare.

en kvinna med Luleå i bakgrunden

Katja Güth Laitila, kommunikationsstrateg på kommunikationsenheten.

Hej Katja, vad gör du på jobbet?

– Jag är kommunikationsstrateg och har fokus på platsvarumärket Luleå och arbetsgivarvarumärket för Luleå kommun, men har även ansvar för sponsring, både elitsponsring och även andra samarbeten med föreningar.

– En vanlig dag på jobbet kan se helt olika ut. Vissa dagar är det fullt med möten, andra kan jag ägna mig åt strategiskt arbete kring kompetensförsörjning, platsvarumärket och arbetsgivarvarumärket. Jag bevakar politiska sammanträden, är kommunikatör i beredskap och försöker vara stöd på olika sätt. Ingen dag är den andra lik, vilket gör att det är ett väldigt spännande jobb!

Vilka stora utmaningar har du i ditt arbete?

– Kommunen har lite olika utmaningar, en stor är den demografiska utmaningen, att andelen invånare i arbetsför ålder inte ökar i samma takt som andelen äldre. Stora pensionsavgångar väntar, inte bara hos kommunen. Företagen växer och anställer fler plus att nya företag etablerar sig. Det betyder ett stort behov av arbetskraft och kommunen satt upp ett mål att Luleå ska vara 100 000 invånare 2040. Vilket innebär ett årligt tillväxtmål med 1200 nya Luleåbor varje år, det är tre gånger som mycket som vi brukar växa varje år.

– Inflyttningen måste alltså öka rejält och vi jobbar kommunikativt på olika sätt: vi kör informationskampanjer gentemot inflyttare, alltså vi marknadsför platsen Luleå, tillsammans med andra aktörer. Kommunen själv behöver vara en attraktiv arbetsgivare för att få nya medarbetare och här är arbetsgivarvarumärket viktigt.

– Personligen ser jag också utmaningen att byta perspektiv från internt till externt. Vi behöver utgå mer från luleåbornas perspektiv och behov.

Vad är det roligaste med ditt jobb?

– Att jag får arbeta med många trevliga och kunniga människor. Dessutom är det spännande att ha ett omväxlande och varierande arbete.

Vilka egenskaper måste man ha?

– Som kommunikationsstrateg behöver man ha ett coachande förhållningssätt, vara analytiskt för att förstå olika problem, kreativ för att kunna hitta lösningar och lyhörd för att få in olika perspektiv. Dessutom ska man kunna beskriva även komplicerade sammanhang på ett enkelt och begripligt vis samt aldrig glömma att kommunikation sker på mottagarens villkor.

Se alla lediga jobb på Luleå kommun! Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Hur har din utveckling på kommunen sett ut?

– Jag började på Luleå kommun 2013 på ett vikariat som samhällsinformatör på medborgarkontoret i Råneå, därefter fick jag ett annat vikariat som kommunikatör på kommunikationsenheten, där jag bevakade de politiska utskotten och samordnade pressarbetet. 2017 gick den dåvarande redaktören för Vårt Luleå i pension och jag fick då efterträda den rollen. Det var ett väldigt spännande arbete där jag fick möjligheten att starta ett redaktionellt arbete, i och med att vi lanserade den digitala nyhetssajten vartlulea.se som är ett dagsaktuellt komplement till papperstidningen.

– 2022 bytte jag roll till kommunikationsstrateg då jag kände att det var dags att utveckla mig vidare. Jag ville ha nya utmaningar och fokusera mer på den stora bilden än de små detaljerna. Luleå är navet i den gröna omställningen vilket är väldigt spännande och jag vill arbeta aktivt i denna omställning. Det är så mycket som händer, kommunen ska bli klimatneutral, vi har stora kompetensbehov och varumärkesbyggandet för Luleå är i full gång. Dessa är alla nya spännande utmaningar som jag ville vara en del av.

Hur ser du på kommunen som arbetsgivare?

– Det är jag ju lite partisk, eftersom att jag också jobbar med arbetsgivarvarumärket. Men utifrån mina egna personliga erfarenheter vill jag verkligen lyfta att kommunen möjliggör för människor med annan bakgrund och ger dem en chans. Jag sökte under en period många olika jobb utan att få några svar, trots min gedigna bakgrund och erfarenhet.

– Där har modiga chefer inom Luleå kommun sett min potential och låtit mig utvecklas. Jag har fått möjligheten att prova mina vingar och att bygga upp något. Jag har även fått kompetensväxla flera gånger under min tid på kommunen, vilket är spännande. Det är toppen att få vidareutvecklas på jobbet, både inom kommunen i stort, och även inom samma enhet.

Hur hamnade du i Luleå?

– Jag ville göra något nytt i mitt liv och behövde en förändring. Jag kände mig inte glad i norra Tyskland med samma väder året om, dessutom med ett stressigt jobb som tv-nyhetsreporter, mycket trafik och på tok för mycket folk på samma ställe. Efter en omväg via Stockholm blev det till slut Luleå jag flyttade till.

– Jag ville ha ett lugnt men meningsfullt liv, med skogen som central punkt och efter ett besök i Luleå insåg jag att jag kunde få det livet här. Luleå tilltalade mig, staden har bra kommunikationer till kontinenten, men samtidigt är det nära till lugnet och vidderna.

Vad gör du på fritiden?

– Jag är i stort sett alltid ute, speciellt i skogen. Jag skulle kunna berätta hur mycket som helst om skogen och skogspromenader! Varje årstid har sin egen charm. Just nu är det snöskor som gäller för att kunna trampa upp de stigar som behövs för vinterpromenaden innan det är dags att ta fram skidorna, och det ser jag verkligen fram emot.

– Dessa promenader gör jag mycket för mig själv, men även för min hund. Jag har en tvåårig energisk Schipperke som är lite som min personliga tränare.

– Jag bor i en liten by i skogen och en härlig skogspromenad är bara ett stenkast bort. Förmånen att arbeta halvtid på distans hemifrån ger mig dessutom en större möjlighet att spendera tid i skogen och det ger en bättre balans mellan arbete och fritid.

Vad är det bästa med Luleå?

– Det är årstiderna, lugnet och balansen. Balansen mellan stadens puls och byns lugn och närhet. Jag ville ha tydliga årstider och det har vi verkligen här. Dessutom är Luleå en välkomnande plats med nyfikna och nytänkande människor. I Luleå är det enkelt att samverka, speciellt jämfört med större städer som Stockholm. Det är lättare att få kontakt med människor och jag upplever att människorna är mer öppna och hjälpsamma här. Jag har alltid känt mig välkommen i Luleå.

Se alla lediga jobb på Luleå kommun! Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

kvinna vid dator

Mer om Katja Güth Laitila

  • Namn: Katja Güth Laitila
  • Ålder: 50
  • Bor: Niemisel
  • Yrke: Kommunikationsstrateg på kommunikationsenheten
  • Bästa med att bo i Luleå: Årstiderna, skogen och balansen

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Rebecca Hansson

Bild: Frank Rizo

Logotyp