Fixar'n hjälper pensionärer

Luleå kommun erbjuder alla ålderspensionärer kostnadsfri service för att förebygga fallolyckor. Fixarna Ulf Norén och Åke Karlsson tycker att det bästa med jobbet är att få träffa alla tacksamma kunder.

Ulf Norén och Åke Karlsson har jobbat som servicemän vid Luleå kommuns fixartjänst i 13 respektive 15 år, något som de inte har ångrat en dag.

– Hade någon sagt till mig för 15 år sedan att jag skulle jobba med att hänga upp gardiner åt pensionärer hade jag inte trott på det, men det är ett fantastiskt arbete, säger Ulf Norén.

Åke Karlsson och Ulf Norén (fr v) jobbar som servicemän på kommunens fixartjänst. De hjälper pensionärer med enklare praktiska sysslor för att förebygga fallolyckor.

Fixartjänsten tillhandahålls av Luleå kommun. Syftet med tjänsten är att ålderspensionärer ska få hjälp med enklare praktiska sysslor som kan innebära en risk för att falla. Tjänsten är kostnadsfri, bortsett från eventuella materialkostnader.

Det kan exempelvis handla om att byta glödlampor, lämna in avfall till återvinning, montera brandvarnare, hänga upp gardiner, tavlor eller hyllor. Vintertid hjälper Ulf och Åke dessutom till att sanda utomhus kring trappor och ingångar. De kan i mån av tid även hjälpa till med andra arbeten som inte är direkt kopplade till att förebygga fallolyckor, och debiterar då 75 kronor i timmen.

– Vi har nog sparat in en del pengar åt kommunen då vi troligtvis har förhindrat ett antal fallolyckor och benbrott, säger Ulf Norén.

Nöjda kunder

Fixar'n är en uppskattad tjänst och många kunder är återkommande. Ulf och Åke har därmed lärt känna många pensionärer genom åren.

– Varje gång jag kommer hem till någon så pratar vi och skojar tillsammans. Det är också en viktig del i jobbet att göra pensionärerna glada, säger Åke Karlsson.

Fixartjänsten som är en del av kommunens arbetsmarknadsförvaltning erbjuder dessutom praktik till arbetssökande.

– Oftast är det yngre personer som står långt ifrån arbetsmarknaden som vi har med oss som praktikanter. Det är roligt för dem att få hjälpa till och känna sig uppskattade av kunderna, säger Ulf Norén.

Coronaanpassningar

Under coronapandemin har Fixar'n dragit ner på jobb som inte är absolut nödvändiga. Istället har ärenden som att hämta ut mediciner ökat. För att arbetet ska vara så säkert som möjligt bär fixarna visir eller munskydd och spritar händerna innan och efter besöken. De håller också avstånd till kunderna och stannar hemma vid minsta symtom.

– Vi har noggranna rutiner för att undvika smitta. Det känns tryggt både för oss själva och för kunderna, säger Åke Karlsson.

Oavsett var man bor i kommunen kan man få hjälp av fixarna. Ulf Norén jobbar i Luleå och Åke Karlsson jobbar i Råneå och närliggande byar.

– Jag tycker fixartjänsterna är en fantastisk service som Luleå kommun erbjuder och som vi ska vara rädda om. Jag hoppas att ännu fler pensionärer vänder sig till oss och tar den hjälp de kan få, avslutar Ulf Norén.

Vill du beställa hjälp av Fixar'n? Kontakta Luleå kommuns kundcenter på telefonnummer 0920-45 30 00

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Matilda Frölin

Foto: Anders Alm

Logotyp