I företagstäta Brändön, norr om centrala Luleå, hölls höstens första näringslivsträff med landsbygdsfokus. Kvällen inleddes i den naturskönt belägna stugan vid vattnet, där näringslivschef Josefine Wihlzon med personal hälsade välkommen och presenterade kvällens program.
– Under det gångna året har näringslivskontoret fokuserat på att verkligen träffa näringslivet, i stora och små forum och arenor, och fört dialog i många olika former. Detta för att få veta hur ni ska trivas som företagare och hur vi kan bidra till det. Fokus på dialog har vi som sagt haft, och vi fortsätter den dialogen ikväll, sade Wihlzon.
Deltagarna uppmuntrades att ta del av kontaktuppgifter och kommande evenemang men tipsa om goda exempel från näringslivet som kommunen kan hjälpa till att lyfta i sina kanaler.
Göran Widén från Brändö Konferens berättade om företagets utveckling:
– Nu har vi drivit Brändö konferens i 2t år och idag har jag tillsammans med Johan Björklund även Klubbvikens havsbad, Adventure Camp Brändön och Condor Shipping som kör lokaltrafik i skärgården.
"Vi ser gärna nya samarbeten med entreprenörer"
Widén beskrev hur verksamheten har vuxit kraftigt, särskilt inom internationell turism.
– Vi har i många år haft utländska grupper vill äta middag, köra skoter och se norrsken. Men nu är huvuddelen av våra gäster privata gäster från hela världen som vill uppleva vår vinter med många olika aktiviteter.
Sommaren 2021, när covid var ett faktum, var riktigt lyckad för Brändön då många svenskar semestrade på hemmaplan. De senaste tre åren har omsättningen fördubblats, trots att infrastrukturen är densamma.
– Vi är nöjda med 2022–2025 där vi har skapat många arbetstillfällen och satt Brändön på kartan än mer. I år samarbetar vi med en fransk aktör – fransmännen bor på Scandic hotell och deltar i fyra aktiviteter hos oss, inklusive hundspann och besök i Gammelstad. Vi har köpt in ännu fler mobila trä- och tältkåtor för att ta emot de franska gästerna och vintersäsongen har blivit viktigare än sommaren. Vi ser gärna nya sidoentreprenörer, som Viktor Björklund med prisbelönta Brändö Destilleri.
Samverkan är en nyckel till framgång enligt Wihlzon som berättade om Årets samverkanspris där Göran Widén var en av pristagarna i våras när Luleå Business Awards hölls. Priset delas ut till aktörer som genom samarbete har bidragit till utveckling och stärkt näringslivet i regionen.
– Vi är sju anläggningar som har skapat en ekonomisk förening. Man kan tänka att vi är konkurrenter, men vi marknadsför oss tillsammans som en gemensam destination som vi kallar Arctic Getaways. Arctic Bath, Treehotel, Sapmi Nature, Sörbyn Lodge och samarbetspartners. Det samarbetet gav oss priset vilket var väldigt roligt. Nu ska Arctic Getaways till England 7–12 september för att träffa turoperatörer och presentera vår produkt. Det blir effektivt och vi bygger relationer. Brändön säljer mest via turoperatörer och finns representerade på tusentals hemsidor globalt.