Utvärdering av Kronans särskilda boende för äldre - slutrapport klar

Under perioden augusti–oktober 2025 har en omfattande utvärdering av Kronans särskilda boende för äldre genomförts på uppdrag av socialdirektören. Syftet har varit att analysera nuläget, identifiera bakomliggande orsaker till påtalade brister och skapa underlag för åtgärder.

– Jag är glad för att vi har gjort genomlysningen och att vi nu har ett underlag som kan hjälpa oss att fortsätta med det redan pågående förbättringsarbetet på Kronan, säger Gabriella Sjöström, socialdirektör.

Slutrapporten publicerades i Luleå kommuns diarie 20 november 2025. Den som vill läsa hela rapporten kan begära ut den som allmän handling. Det går bra att skicka ett mail till socialforvaltningen@lulea.se och begära ut rapporten med namn "Slutrapport utvärdering av Kronan KLAR" ange diarienummer 2025/1005. Det går också bra att kontakta socialförvaltningens kansli via Luleå kommuns Kundcenter på 0920-45 30 00.

Kronans vård- och omsorgsboende.

Resultat av utvärderingen

Huvudsakliga utmaningar:

  • Bemanning och kompetensnivå påverkar kvaliteten i vården och omsorgen.
  • Hög sjukfrånvaro och personalomsättning skapar bristande stabilitet och kontinuitet.
  • Brister i implementering och efterlevnad av styrande dokument och rutiner.
  • Varierande samverkan inom teamen och behov av tydligare roller och ansvar.
  • Anhöriga uttrycker oro för bemanning, kompetens och kommunikation.

Styrkor:

Trots utmaningarna finns ett starkt engagemang hos personalen och en vilja att förbättra situationen.

Rekommendationer:

Rapporten innehåller flera förslag, bland annat:

  • Utforma en långsiktig utbildningsstrategi och förbättra introduktionen för ny personal.
  • Skapa stabilare arbetsgrupper och minska rörligheten mellan avdelningar.
  • Förtydliga ansvarsfördelning och mandat för chefer.
  • Förbättra implementering och uppföljning av styrande dokument.
  • Stärka samverkan mellan yrkesgrupper och kommunikationen med anhöriga.
  • Genomför ett strukturerat arbete med kvalitetsuppföljning, hantering av avvikelser och korrekt social dokumentation.
  • Förtydliga och säkerställ att stödpersonsuppdraget följs, för att förbättra kommunikationen med anhöriga.
  • Följ upp kvaliteten, hantera avvikelser och dokumentera socialt på ett ordnat sätt.
  • Gör stödpersonens uppdrag tydligt och se till att det följs, så att kontakten med anhöriga fungerar bättre.

Nästa steg

Under de närmaste två veckorna kommer anhöriga, medarbetare och fackliga representanter att få en presentation av slutrapporten.

Utifrån slutrapportens rekommendationer kommer åtgärder att fortsätta genomföras i verksamheten tillsammans med berörda medarbetare. Utvecklingsinsatserna ska bidra till en god vård och omsorg till boende vid Kronans särskilda boende för äldre.

Rapporten har presenterats för socialnämnden den 20 november och vid en pressträff samma dag.

FAKTA om Kronans vård- och omsorgsboende

  • Kronans vård- och omsorgsboende öppnade den 1 mars 2021.
  • Boendet har 144 lägenheter
  • Det är uppdelat på 16 avdelningar med 9 boende per avdelning.
  • I huset arbetar drygt 120 undersköterskor och vårdbiträden, 2 samordnare, 8 teamledare, 5 enhetschefer
    med ansvar fördelat för olika avdelningar och uppgifter samt 6 sjuksköterskor, 1 fysioterapeut
    och 1 arbetsterapeut.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Bo Henry Pettersson

Foto: Susanne Lindholm

Logotyp