Unbyn och Avan i gränslöst samarbete

Kan man kombinera samhällsservice med exempelvis soppluncher, öppen förskola och fröbibliotek? Jo, om Jenni Bergliv, verksamhetsansvarig på Servicepunkt Unbyn/Avan, får bestämma:
– Vi har ett brett utbud av både tjänster och aktiviteter. Tillsammans med bygdens invånare gör vi det mesta möjligt. 

– Vi erbjuder service mellan broarna, säger Jenni Bergliv, och syftar på Gäddviksbron i Luleå och Dammbron i Boden. En sträcka på drygt tre mil på Luleälvens södra sida. Där samverkar kommunerna i form av Servicepunkten Unbyn/Avan. Två byar med kommungräns mitt emellan. 

Lina Vesterberg och verksamhetsansvarig Jenni Bergliv välkomnar besökare till Avans servicepunkt i föreningshuset. 

Resultat av samverkansprojekt

Det hela började med EU-projektet ”Service i samverkan Boden Luleå”. Det finansierades av Tillväxtverket samt Boden- och Luleå kommun. Syftet med projektet var att skapa en gemensam nod för service. I samband med projektet bildade lokala aktörer den ekonomiska föreningen UNEK, som nu driver Servicepunkten. 

I Avan håller man till i föreningshuset och i Unbyn i idrottsföreningens lokal. 

Jenni Bergliv och hennes kollega Lina Vesterberg är anställda av UNEK. Verksamheten är finansierad av de båda kommunerna till och med 2023. 

Försenad invigning

Servicepunkterna togs i drift i maj 2021. Först ett år senare, den 6 juni 2022, kunde officiell invigning ske. 

– Förseningen berodde på pandemin, så vi hade en knepig start, säger Jenni Bergliv. 

Trots detta har projektet kommit att bli en vital del i bygdens utveckling. I uppdraget ingår personlig service som till exempel information, rådgivning, bokning och kontakt med myndigheter. Servicepunkten är också en mötesplats för de boende i området. 

Service till icke digitala

Jenni Bergliv berättar att många ärenden handlar om att hjälpa de som inte är digitala, oftast äldre. 

– Vi skriver ut blanketter, upprättar kontakt med myndigheter och löser andra problem som man ställs inför om man inte har dator eller smartphone. 

– Många passar på att uträtta flera ärenden när de väl kommer hit, och i det ingår ofta att hämta kompostpåsar, säger hon med ett leende.

Servicepunktens verksamhet i Avan är inhyst i föreningshuset. I Unbyn håller man till i idrottsföreningens lokaler.

Brett utbud av aktiviteter

Servicepunkten som mötesplats och aktivitetsyta verkar inte ha några begränsningar. Utbudet är minst sagt varierat; allt ifrån soppluncher till svampkurser och klädbytardagar. 

– De flesta aktiviteter bygger på bybornas egna initiativ och kreativitet, säger Jenni Bergliv och fortsätter: 
– Vi skapar förutsättningarna, håller med lokaler och viss annan utrustning för att möjliggöra samvaro och utveckling. 

Det skiljer sig lite mellan aktiviteterna i de två grannbyarna, vilket gör att man åker lite kors och tvärs för att delta. 

– I Unbyn till exempel, har en privatperson så kallad öppen förskola på måndagar, helt ideellt. Dit kommer föräldrar från hela området med sina små barn för umgänge och lek. Kursen för jägarexamen, arrangerad av vuxenskolan, var också väldigt populärt, säger Lina Westerberg. 

Engagemang i bygden

Trots att byarna präglas av både gemenskap och ett aktivt föreningsliv sedan tidigare, vill Jenni Bergliv ändå framhålla hur viktigt det är med samverkan: 

– På landsbygden måste man vara uppfinningsrik och hitta smarta lösningar som gör det möjligt att leva och bo utanför centralorterna. Det finns mycket kraft och engagemang bland människorna här, det är ett bra utgångsläge för utveckling, avslutar hon. 


LIna Vesterberg (till vänster) och Jenni Bergliv jobbar inom Servicepunkten Unbyn/Avan. Agnes Eriksson (stående) från Äldresupporten i Luleå är på besök för att träffar en grupp bybor. 

FAKTA

• Läs mer på: www.unek.se 

Facebook: Servicepunkt Unbyn/Avan 

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Karin Kemi / Foto: Susanne Lindholm 

Logotyp