Resultat av samverkansprojekt
Det hela började med EU-projektet ”Service i samverkan Boden Luleå”. Det finansierades av Tillväxtverket samt Boden- och Luleå kommun. Syftet med projektet var att skapa en gemensam nod för service. I samband med projektet bildade lokala aktörer den ekonomiska föreningen UNEK, som nu driver Servicepunkten.
I Avan håller man till i föreningshuset och i Unbyn i idrottsföreningens lokal.
Jenni Bergliv och hennes kollega Lina Vesterberg är anställda av UNEK. Verksamheten är finansierad av de båda kommunerna till och med 2023.
Försenad invigning
Servicepunkterna togs i drift i maj 2021. Först ett år senare, den 6 juni 2022, kunde officiell invigning ske.
– Förseningen berodde på pandemin, så vi hade en knepig start, säger Jenni Bergliv.
Trots detta har projektet kommit att bli en vital del i bygdens utveckling. I uppdraget ingår personlig service som till exempel information, rådgivning, bokning och kontakt med myndigheter. Servicepunkten är också en mötesplats för de boende i området.
Service till icke digitala
Jenni Bergliv berättar att många ärenden handlar om att hjälpa de som inte är digitala, oftast äldre.
– Vi skriver ut blanketter, upprättar kontakt med myndigheter och löser andra problem som man ställs inför om man inte har dator eller smartphone.
– Många passar på att uträtta flera ärenden när de väl kommer hit, och i det ingår ofta att hämta kompostpåsar, säger hon med ett leende.