Förskolans Kreativa Kompetenscentrum på ny plats

Kreativt Kompetenscentrum, en viktig mötesplats för förskolans sjuhundra medarbetare, har flyttat till större lokaler. Här bjuds på en bra arbetsmiljö, fler möjligheter till kompetensutveckling och kollegialt lärande, all med barnens bästa i fokus.

Material och produkter som pedagogerna kan prova.

Kreativt Kompetenscentrum är en plats för pedagoger men alltid med barnen i centrum.

Förskolans Kreativa Kompetenscentrum (KKC) har funnits sedan 2019, då det först invigdes i lokaler i Norra hamn. Syftet var att skapa en gemensam mötesplats för förskolans personal – en arena för likvärdig utbildning, kollegialt lärande och kompetensutveckling. Men lokalerna visade sig snart vara för små för verksamhetens behov.

När Norrbottensteatern ville utöka sin verksamhet för barn och unga öppnades nya möjligheter och KKC flyttade till Knöppelåsens tidigare förskola. Det som tidigare rymdes i ett enda rum har nu vuxit till ett helt hus med bokningsbara rum, grupprum, konferensutrymmen, en kreativ yta med ateljé och ytor med digitala verktyg.

– Nu kan vi hålla våra årliga kvalitetsdagar, kompetensutbildningar och andra möten i våra egna lokaler. KKC blir som ett paraply för hela förskolan, en knutpunkt där alla resurser samlas och når ut till pedagogerna. Att allt finns under ett och samma tak är en stor fördel, säger Ulrika Almqvist.

 

Tre pedaoger som arbetat med flytten till de nya lokalerna.

Åsa Larsson, utvecklare, Ingela Åström, samordnare för Pedagogiska nätverket-förskolan Luleå och Ulrika Almqvist, utvecklare, är några av dem som koordinerat flytten och ställt i ordning lokalen.

De nya lokalerna är mer än dubbelt så stora som tidigare och har möblerats med återbrukat material från Luleå kommuns inventariebank och Hållbarhetshuset på Risslan. Det generösa utrymmet gör det möjligt för flera förskolor att nyttja KKC samtidigt vilket skapar tillfällen för nätverkande och kollegialt lärande.

– Även om man befinner sig i olika rum finns nu chansen att mötas efteråt vilket vi inte kunde tidigare. Här finns flexibla miljöer, kreativa ytor, mingelplatser och till och med en bistro. I biblioteket kan minoritetsspråken och flerspråkigheten göra sig synliggjorda och vi kan inspireras av varandra, säger Åsa Larsson.

En annan stor förbättring är arbetsmiljön då lokalerna är utformade med vuxna pedagoger i fokus.

– Det finns bra stolar och bord, men också kreativa miljöer och material som inbjuder till att tänka nytt och våga prova. Här kan pedagoger utvecklas, testa idéer och förbereda sig inför arbetet med barngrupperna, säger Åsa Larsson.

Innehållet i miljön är noga utvalt i linje med den reviderade läroplanen för förskolan och regeringens STEAM-strategi (Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics). Kompetensen kan nu breddas och outforskade områden som inte fått lika stort utrymme kan lyftas, som till exempel teknik, ingenjörskap och digitala verktyg.

– Det ska finnas möjlighet att kompetensutveckla sig i vad de här olika delarna står för. Vissa delar har vi jobbat mycket med, andra inte alls. Här får vi inspiration till hur vi kan integrera dem i vår verksamhet, säger Ingela Åström.

Två bilder med olika material som används på förskolan.
Två bilder med olika material som används i förskolan.

I de kreativa ytorna och sinnesrummet finns möjlighet att inspireras och testa olika material innan de köps in till förskolorna.

I de kreativa ytorna kan pedagoger testa material och produkter innan de införs i verksamheten. Det ger inte bara bättre inköpsbeslut utan också utrymme för eget utforskande.

– Här finns litteratur, forskningsartiklar och annat kopplat till det material som finns i huset. Alla har tillgång till detta – oavsett vilken förskola man kommer från. Det skapar en likvärdighet i vad vi kan erbjuda barnen, säger Ingela Åström.

Barnens arbete och projekt kommer också att synliggöras i lokalerna, och trots att KKC är en plats för pedagoger, är det barnen som alltid står i centrum.

– Det här handlar i slutändan om barnen. Allt vi gör här, idéer, material och metoder, tar vi med oss tillbaka till våra barngrupper, säger Ulrika Almqvist.

Fördelarna är många. Trots den större ytan är lokalkostnaden i nivå med den tidigare. Förskolorna slipper dessutom hyra externa lokaler för utbildningar och möten, vilket sparar både tid och resurser. Med större ytor, tydlig pedagogisk riktning och en hållbar grund står KKC nu rustat för att möta både dagens och morgondagens behov inom Luleå kommuns förskolor.

– Det här är en mycket viktig satsning. Den stärker både barnens rätt till en likvärdig utbildning och personalens möjlighet till kompetensutveckling. Samtidigt är det en del av vår långsiktiga planering för att säkerställa att vi har rätt resurser och kompetens även i framtiden, säger Annica Backman, skolchef för förskolan.

Skolchef för förskolan, porträttbild.

Annica Backman, skolchef, ser många positiva effekter med de nya lokalerna.
Fotograf: Jennie Lind

Fakta

Kreativt Kompetenscentrum ska vara:

  • En kunskapsnod där utbildningsinsatser och lärverktyg stärker pedagogernas kompetens och bidrar till en likvärdig och kvalitativ utbildning.
  • En samverkansplattform där olika kompetenser möts för att tillsammans främja ökad måluppfyllelse i förskolan.
  • En fysisk mötesplats för kreativa och utvecklande samtal, workshops och kvalitetsdagar – med fokus på likvärdighet och utveckling inom Luleå kommuns förskolor.
  • En arena för nätverkande och kollegialt lärande, där erfarenhetsutbyte och reflektion står i centrum.
  • En inspirationsmiljö med tillgång till material, lärverktyg och miljöer som stimulerar pedagogisk utveckling och ger idéer till undervisning och utforskande i förskolan.
  • En strategisk del av förskolans kvalitetsarbete, med tydlig koppling till utvecklingsområden och det systematiska arbetet för en likvärdig utbildning.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text & foto: Marie Larsson

Logotyp