Nyheter i Råneås Medborgarhus

I januari tog biblioteket i Råneå över delar av medborgarkontorets service och personal för Medborgarhuset. Projektet ska utvärderas 2023.

I Råneås Medborgarhus fanns tidigare både bibliotek och receptionen för medborgarkontoret. Behoven av service för det sistnämndas besökare har ändrats sedan beslutet att starta medborgarkontoret 1995. Uppdraget har därför anpassats över tid och nu sker ännu en förändring av medborgarservicen.

– Vi är väldigt stolta över den verksamhet vi har i Medborgarhuset och vill utveckla den för 2020-talet, säger Susanne Sjölund, chef service och support, Luleå kommun.

Under en testperiod tar bibliotekets personal över reception och ansvar för servicen i Råneå Medborgarhus.

Tillsammans med medborgarna

Under en testperiod mellan 2022 och 2023 tar bibliotekets personal över hela receptionen och ansvaret för servicen som ges där för att finna framtidens informations- och servicepunkt i Råneå Medborgarhus.

– Vi vet hur viktigt Medborgarhuset och biblioteket är för Råneåborna och vi vill ha dialog med dem för att utveckla biblioteket och dess utvidgade service, säger Lena Lundberg, bibliotekschef Luleå kommun.

Utvärdering 2023

Projektet ska utvärderas under 2023. Landsbygds- och näringslivsutveckling i området kommer inte beröras av projektet. Både kommunstyrelsen och kultur-och fritidsnämnden har ställt sig positiva till förslaget.

FAKTA Medborgarkontor i ständig förändring

  • 1995: Beslutas att ett Medborgarkontor ska inrättas i Råneå. Då har enbart 2 % av svenskarna har internet hemma och antalet digitala samhällstjänster är få om några.
  • 1997: Medborgarkontoret inrättas i Medborgarhuset tillsammans med biblioteket i Råneå.
  • 2018: Har 98 % av svenskarna internet hemma och flertalet använder en smart mobil för serviceärenden. Kommunfullmäktige fastställer utvecklingsplan Råneå.
  • 2020: Kommunstaben omorganiserar sig med bibehållet uppdrag vid Medborgarhuset. Två av tre medarbetare får förutsättningar att lägga mer fokus och arbetstid på landsbygds- och näringslivsutveckling.
  • 2021: 9 av 10 svenskar använder digitala samhällstjänster för bland annat deklaration, vård eller bibliotek. För de som föredrar råd och service via personligt besök fortsätter Luleå kommun att utveckla Kundcenter och andra servicepunkter.
  • 2022: Råneå bibliotek förstärks med en årsarbetare för att tillsammans med medborgarna utveckla framtiden service via Medborgarhuset.
  • Vi tar tacksamt förslag och tips till Råneå bibliotek på raneabibliotek@lulea.se eller 0924-57562 eller till avdelningschef på lena.lundberg.vesterlund@lulea.se

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Therese Hedman

Foto: Susanne Lindholm

Logotyp