Musikskapande med AI väcker kreativiteten hos elever på Kråkbergsskolan

På Kråkbergskolan har eleverna under musiklektionerna fått prova på att använda artificiell intelligens (AI) för att komponera låtar och väcka sin kreativitet. Steget blir kortare för eleverna att uttrycka sina idéer med hjälp av AI, jämfört med att jobba analogt och först behöva lära sig att spela ett musikinstrument.

Tommy Arngren och Malin Frank

Tommy Arngren, AI-forskare på Ericsson Research och Malin Frank, musiklärare på Kråkbergsskolan.

Tommy Arngren , som till vardags arbetar som AI-forskare på Ericsson Research i Luleå, har som anställd möjlighet att göra en volontärinsats några timmar och arbeta med något som gagnar det omgivande samhället. På fritiden håller han på med musikproduktion och spelar också trummor i ett band.

Han tog kontakt med Kråkbergsskolan och undrade om de var intresserade av att få eleverna att laborera med teknik och AI i skapandet på musiklektionerna. Musikläraren Malin Frank nappade på idén, och eleverna på högstadiet fick börja skapa musik med hjälp av AI.

När Melodifestivalen kom till Luleå, var de också en av utställarna i foajén och presenterade skolprojektet.

– Vi stod där båda dagarna och pratade om att skapa musik med hjälp av AI. Malin och två av eleverna var också på plats och fick även möjlighet att ta del av Mello-bidragen, säger Tommy Arngren.

Skapa ett intresse för teknik och kreativitet

Eleverna på Kråkbergsskolan fick prova på att skapa låtar med hjälp av AI, och efter diskussion med eleverna så skapades även videos till deras låtar.

På grund av skolans policy fick inte eleverna själva använda AI-tjänsten, men det löstes genom att de skickade in sina förslag och önskemål, så kallade promptar, till Tommy Arngren som skapade låtar enligt elevernas input.

Det följdes sedan upp med eleverna på lektionerna och sedan hade de fem färdiga låtar. Det går att ge AI:n instruktioner kring exempelvis vilken musikgenre man vill skapa och vad låten ska handla om, men också att bygga om och justera det AI:n har skapat.

– Jag vill skapa ett intresse för teknik hos eleverna, och hur de kan skapa musik och uttrycka sig kreativt med hjälp av AI även på sina mobiltelefoner. Det går att först börja vara musikaliskt kreativ, och sedan lära sig att spela ett instrument. Med den nya tekniken kan man skapa för sig själv hemma, och behöver inte tänka att man ska bli världsartist eller ha dyr studioutrustning, säger Tommy Arngren.

skärmdump från en av elevernas musikvideos.

Några elever skapade avslappnad musik, och en musikvideo med bilar som sladdade (drifting) i slowmotion.

Musikläraren Malin Frank tycker det varit lyxigt att jobba med AI och teknik i elevernas skapande.

– AI kommer påverka samhället och även musiken, och det är en spännande utveckling, även om det ställer vissa frågor kring upphovsrätt, säger Malin Frank

AI väcker elevernas kreativitet mycket snabbare

I skolan arbetar de med skapande på musiken, det vill säga förmågan att använda sig av sina idéer och skapa en komposition. Med hjälp av AI blir steget att bli kreativ och kunna förverkliga sina musikaliska idéer kortare för eleverna.

– När man skapar analogt är det mycket man måste kunna för att få ihop det. Du måste ha koll på musikteori, kvintcirkeln, hur man kombinerar ackord och vilka ackord som passar ihop. Sedan hur man gör en melodi, hur man kan tänka på tema till en text och form. Inte minst att kunna hantera ett instrument, säger Malin Frank.

På skolan arbetar de mycket med digitalt skapande på musiklektionerna, men med AI undanröjs några till hinder till och eleverna börjar snabbare reflektera över sina skapelser.

– Eleverna börjar fort prata i musiktermer: ska vi ha ett intro, ska den var på engelska, sticker solot ut för mycket. De börjar vrida och vända och prova ideér. Det är något som det tar lång tid att komma till i det analoga. Det jag bedömer i skapandemomentet kommer de fortare till, fortsätter Malin Frank.

"Men är det inte lite fusk?”

På lektionerna har också eleverna funderat över vad det egentligen innebär att använda AI när man gör musik, och att vara källkritisk till den nya tekniken och dess möjligheter.

– Eleverna tycker att det är lite fusk, och börjar fundera på vem som har upphovsrätt. Det är jättebra för det provocerar vilket gör att de får tänka och reflektera. De tycker att det är jätteroligt att testa och ser hur snabbt det går att skapa musik med AI. Men i slutändan börjar de ändå tänka att de ju måste kombinera det med någon egenskapad musik, säger Malin Frank.

I utvärderingen efter kursen syns att eleverna har börjat tänka kring den nya tekniken. En elever skriver att man nog känner sig stoltare om man gjort allt själv:

Börjar vi använda AI mycket så tror jag ändå att man behöver göra sånt som kommer från en själv och inte tro på den för mycket. Jag skulle nog känna ”jag har inte gjort allt det här” och känt mig mer stolt om jag gjort allt själv.

Själv har Tommy Arngren fått koll på ännu fler genrer genom att arbeta med eleverna.

– En grupp arbetade med lofi-musik. Den hade jag ingen koll på. När de sedan ville kombinera det med en musikvideo där bilar sladdade (drifting) så blev det något helt nytt för mig, avslutar Tommy Arngren.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text och bild: Camilla Hermansson

Logotyp