Luleås kommunikation uppmärksammas

Luleå kommun arbetar aktivt med sin kommunikation och platsmarknadsföring - ett arbete som uppmärksammats från flera håll. I år är kommunikationskontoret nominerade till det prestigefyllda Publishingpriset i två kategorier.

Kommunikationskontoret ansvarar för kommunens samlade kommunikation och för varumärkesarbetet för platsen Luleå och Luleå kommun.

Tidigare i år slutade kommunikationskontoret på en delad andra plats, tillsammans med MSB, när organisationen Sveriges Kommunikatörer delade ut Stora Kommunikatörspriset 2019. Utmärkelsen gällde kategorin ”Bästa kommunikation offentlig organisation”.

Nominerade till Svenska Publishingpriset 2019. Luleås kommunikationskontor är uppmärksammade för sitt arbete med magasinet Luleå Story och även för sina filmer - ett arbete som vänder sig till unga målgrupper.

Nu är det dags igen. Luleå kommuns kommunikationskontor är nominerade i två kategorier till Svenska Publishingpriset 2019 - ett pris som uppmärksammar och premierar de bästa kommunikationsinsatserna i landet under året.

Nominerade i två kategorier

Kommunikationskontoret har nominerats till priset tillsammans med kommunikationsbyrån Vinter. Dels för filmerna XOXO i klassen ”filmer som marknadsför destinationer”, dels magasinet Luleå story i klassen ”Magasin geografiska områden”. Magasinet och filmerna vänder sig till en ung målgrupp och har fokus på marknadsföring av destinationen Luleå.

Roger Jönsson är kommunikationschef på Luleå kommun. Ett av kommunikationskontorets primära uppdrag är att utveckla Luleå kommuns kommunikation och marknadsföring, både för varumärket Luleå kommun och för platsvarumärket Luleå:
– Givetvis är det oerhört roligt att Luleå kommun uppmärksammas. Det här är resultatet av ett gott lagarbete med många inblandade. Kommunen har högt ställda befolkningsmål och ökad inflyttning är ett av våra fokusområden på kommunikationskontoret.

– Därför känns det extra roligt att vi premieras för ett målmedvetet arbete som vi också ser ger resultat, säger Roger Jönsson.

Vinnarna utses på Berns salonger i Stockholm den 5 november.

FAKTA: KOMMUNIKATIONSKONTORET LULEÅ KOMMUN

  • Kommunikationskontoret stöttar kommunledning och förvaltningar, producerar kommunövergripande informationsmaterial, administrerar och utvecklar kommunens digitala kanaler
  • Kontorets medarbetare hanterar kommunledningens mediekontakter och samordnar kommunens arbete med platsmarknadsföringen.
  • Kontoret ansvarar vidare för internservice i stadshuset och medborgarkontoret i Råneå. 
  • De ansvarar för kommunens samlade kommunikation och arbetar bland annat med webbplatser, publikationer, nyhetsproduktion, press, media och kriskommunikation.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Malin Taavola
Grafik: Karin Kemi

Logotyp