Inom grundskolan har årskurs 7–9 så kallade ”en- till- en” enheter, det vill säga en elev en skoldator. I de övriga årskurserna delar eleverna på de digitala enheterna klassvis.
En av anledningarna till att inventeringen görs är bland annat för att se om eleverna har tillgång till en dator, eller annan digital enhet, i hemmet eftersom skolan inte har digitala enheter till alla elever i dagsläget. En annan fråga som ställs är också om det finns internetuppkoppling i hemmet.
– Vi behöver få en uppfattning över om det finns digitala enheter och internetuppkoppling i hemmet för de elever som inte har en skoldator. Detta i syfte för att rektor ska kunna planera för skola hemma med de enheter som finns inom skolan. Resultatet kommer endast att användas av rektor i planeringssyfte, säger Britt-Marie Ejnestrand, avdelningschef för IT/administration.
Frågan inte aktuellt än, men
Om det blir aktuellt med distansundervisning för elever i grundskolan kan det se olika ut beroende på vilken årskurs det handlar om. Upplägget kan också komma att skilja sig åt beroende på lokala anpassningar och vad som är tekniskt möjligt.
Vid en eventuell stängning av skolor meddelas elever och vårdnadshavare av rektor samt via lärplattformen och appen.
Läs mer om hur skolan förbereder sig inför en eventuell distansundervisning.