Goda råd till dig som konsument

Luleå kommun erbjuder dig råd och stöd i olika frågor kring konsumenträtt eller frågor som rör din vardagsekonomi. Det är Reneé Rosell och Stina Israelsson som kan svara på dina frågor gällande köp av varor och tjänster, reklamation och tvister samt frågor kring budget eller skuldsanering.

Reneé Rosell (tv) och Stina Israelsson (th) kan svara på dina frågor gällande köp av varor och tjänster samt budget eller skuldsanering.

Vilka frågor får ni mest?

– De vanligaste frågorna rör klagomål på varor och tjänster samt avtalstolkning där konsumenten fastnat i olika typer av abonnemang.

Vilka råd kan ni ge?

– Det kan till exempel handla om att aldrig skriva på ett avtal eller kontrakt som du inte förstår. Att aldrig signera med Bank-ID på någon annans uppmaning. Att vara försiktig med erbjudanden som låter för bra för att vara sant. Ta inte snabblån utan att ta reda på vad det kostar.

Vad går budget- och skuldrådgivningen ut på?

– Vi hjälper dig att se över din vardagsekonomi, ställer upp budget, bistår vid frivilliga uppgörelser med fordringsägare eller vid ansökan om skuldsanering.

Rådgivningen är kostnadsfri och vi har tystnadsplikt.

FAKTA

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Katja Güth Laitila

Foto: Renée Rosell

Logotyp