Rörelsepauser med jämna mellanrum
I genomsnitt har hon upptäckt att eleverna orkar arbeta aktivt med en uppgift i cirka 20 minuter innan de börjar röra på sig eller tappar koncentrationen. Under hennes studie har lärarna provat på att lägga in cirka tio minuters rörelse redan i början av lektionen, och det gav resultat. Eleverna orkade aktivera sig längre med skoluppgifterna. Däremot är det vissa rörelser som pojkar ofta inte vill göra och Beatrice intresserar sig också för genusperspektiv i sin uppsats.
– Om man ser på klassnivå funkar det bäst att göra någon form av cirkelgympa. En del tjejer vill däremot ha in dans i rörelsepauserna, men det är svårt att få med pojkarna på det, säger Beatrice Lundin.
Resultaten av studien kommer att behandla frågor som hur rörelsepauser kan struktureras av lärarna, om det finns någon skillnad på den effekt som rörelse ger för elevernas skoluppgifter och om det finns några hinder på vägen.
– En sak som vi måste jobba vidare med är att lärarna arbetar fram tydliga strukturer för hur rörelsepauser ska läggas upp och vilken tid på dagen de ska ske. En annan sak är just att arbeta med motståndet hos elever att röra sig, eller att till exempel inte vilja dansa, fyller Beatrice in.
Bra med forskning om aktuella frågor för skolan
Även Jan Vinroth som är rektor för årskurs 4-6 vid Sunderbyskolan tycker det väldigt viktigt med praktiknära forskning i skolan, det vill säga att utbildningen kopplas till aktuell forskning men också handlar om en konkret fråga som Sunderbyskolan arbetar med.
– Vi är glada att Beatrice har valt att gå magisterutbildningen och gjort den praktiknära forskningen på vår skola. Effekterna av rörelsepauser på lektionerna ska bli spännande att följa och se hur de påverkar elevernas studieresultat framöver, menar Jan Vinroth.
Under höstterminen ska Beatrice Lundin presentera resultaten från studien, och under våren ska hon sedan fortsätta med att skriva en magisteruppsats om varför vissa elever känner ett motstånd mot rörelse och att tydligare utgå från elevernas perspektiv.