Elever nominerade sin lärare
nu belönas hon med stipendium

När matematiklärare Maria Gustafsson fick veta att hon tilldelats ett stipendium blev hon både överraskad och rörd – inte minst eftersom det var hennes egna elever som nominerat henne.
– Det blev känslosamt att läsa motiveringen, säger hon.

Matematiklärare Maria Gustafsson nominerades till stipendiet av sina elever. "Så fint av eleverna att de tagit sig tid att göra detta. Det var känslosamt att läsa motiveringen", säger hon.

Matematiklärare Maria Gustafsson nominerades till stipendiet av sina elever. "Så fint av eleverna att de tagit sig tid att göra detta. Det var känslosamt att läsa motiveringen", säger hon.

Maria Gustafsson visste tidigt att hon ville blir lärare. När hon fick veta att hon tilldelats ett stipendium reagerade hon med både förvåning och glädje. Att det dessutom var hennes elever som nominerat henne gjorde det hela ännu mer känslosamt.

– Jag är överraskad och glad över att ha fått stipendiet. Fint av eleverna att de tagit sig tid att göra detta. Det var känslosamt att läsa motiveringen för det är ju så jag önskar att mina elever ska uppleva lektionerna. Det måste ju vara ett tecken på att de trivs och i klassen som skickat in nomineringen har de en fin gemenskap.

Det är snart 25 år sedan Maria började arbeta som lärare och hon har aldrig ångrat sitt yrkesval. Hon beskriver sin undervisning som klassisk. Lektionerna är tydligt planerade och eleverna kan ofta förbereda sig inför en lektion då planeringen läggs upp i förväg. Under lektionerna går hon igenom moment och exempel tillsammans med klassen, men är också noga med att anpassa utmaningarna.

– Elever har olika lätt för matte. En del behöver fler grundövningar, andra vill ha något att bita i. Matematik är ett ganska socialt ämne där man kan klura tillsammans, och som lärare får jag ofta inte komma och ge så mycket ledtrådar heller, utan eleverna vill lösa det själva.

God stämning och trygg miljö

I motiveringen till stipendiet står bland annat att det är lugn och god stämning på lektionerna vilket skapar en trygg lärmiljö. Maria Gustafsson konstaterar att den goda stämningen skapas tillsammans med eleverna.

– Jag är nog ganska lugn som person, men behöver jag ingripa gör jag det helst med humor. Jag försöker prata med alla under lektionerna så att de får möjligheten att diskutera något de funderar över och tycker är svårt. Alla jobbar på olika sätt. En del behöver tänka mer enskilt och andra vill diskutera mer med andra. Det är viktigt att få göra det som passar en själv bäst.

Ibland avslutar hon lektionen med något litet oväntat inslag.

– Det kan komma som en överraskning i slutet av lektionen och tar bara någon minut. Jag har ibland undrat om det mest är jag som tycker det är kul men nu vet jag att eleverna uppskattar det. Det är kul när de går ut från klassrummet lite glada.

Ett lagarbete

Att bli nominerad som förebild är stort, men Maria Gustafsson vill gärna också lyfta sina kollegor.

– Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om att eleverna ser mig som en förebild, jag är både glad och rörd. Jag hoppas att de ser en lärare som gillar sitt ämne, tycker om att träffa dem och är mån om att de ska lära sig så mycket som möjligt utifrån sina förutsättningar. Men det är kul stipendiet finns, för det uppmärksammar yrket och ger en liten signal om att det är viktigt det man gör. Och så måste jag nämna mina kollegor. Vi har roligt, hjälps åt, samarbetar och delar med oss av idéer. Det ger positiv energi som man tar med sig i sitt arbete.

FAKTA/MOTIVERING

  • Maria Gustafsson, lärare, Teknikcollege, Luleå Gymnasieskola: Maria är en engagerad lärare som sprider glädje och positiv energi i klassrummet. Hennes lektioner har en lugn och god stämning vilket skapar en trygg lärmiljö. Med tydliga och strukturerade genomgångar gör hon det lätt för eleverna att följa med i undervisningen. Hon anpassar undervisningen efter individuella behov, vilket sporrar eleverna att utmana sig själva och nå sin fulla potential. Maria gör lärandet roligt och intressant och får alla att bli motiverade. Eleverna beskriver henne som en stark och viktig förebild. Marias entusiasm har fått många att längta efter mattelektionerna.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text & foto: Jeanette Bergström

Logotyp