Digitalt läromedel för bättre resultat i matte

Luleå kommun satsar på matematikundervisning bland annat genom ett kompletterande interaktivt digitalt läromedel där elever får redovisa sina uträkningar direkt i appen. Appen stödjer lärarnas arbete då uppföljning av elevernas kunskaper förenklas.

I Matteappen räknar elever för hand, svaren rättas automatiskt och hela elevens uträkning skickas till läraren i realtid. Det möjliggör för lärare att följa elevernas kunskapsutveckling – oavsett om man arbetar i klassrummet eller på distans.

I Matteappen räknar elever för hand, svaren rättas automatiskt och hela elevens uträkning skickas till läraren i realtid.

I grundskolan i Luleå genomförs under kommande läsår en pilotstudie där lärare och elever får möjlighet att testa Matteappen. Matteappen har tidigare använts av enstaka lärare men nu blir det tillgängligt för fler elever och lärare under testperioden.

– Det som gjorde att vi fick upp ögonen för Matteappen var att eleven har en arbetsyta där eleven kan visa hur den räknar. De skriver med fingret eller med en ”duttpenna”, berättar Lena Heikka, utvecklingsledare grundskolan i Luleå kommun.

Fördelen med Matteappen är att den av elever kan upplevas motiverande samt att uppgifterna enkelt riktas till elevens nivå. Lärarnas tid för rättning av elevernas arbete och tester minskar då det sker automatiskt i appen och lärarna kan istället fokusera på att planera undervisning och analysera elevresultat.

Kollegialt lärande

Utgångspunkten för Matteappens utvecklingsarbete har varit att utveckla en digital lärmiljö som kan lyfta matteresultaten i grundskolan och samtidigt underlätta det dagliga arbetet för lärare och pedagoger, berättar Henrik Appert som är civilingenjör och som varit med och tagit fram läromedlet.

– Luleå är ett utmärkt exempel på en kommun som tänker och gör helt rätt. Genom att samordna från centralt håll får kommunen ett gemensamt informationsunderlag. Från det kan bättre beslut om nästa steg i planeringen fattas, och det blir även ett utmärkt underlag för kollegialt lärande, säger Henrik Appert.

FAKTA

  • Matteappens vision är att alla elever ska klara ämnet matematik i skolan.
  • Med bättre information kring elevers utveckling kan man ge individanpassad hjälp och samtidigt minska den administrativa bördan för lärare.
  • Tjänsten är ett digitalt läromedel för matematikundervisning där eleverna kan räkna för hand och där lärarna enkelt kan följa med i elevernas utveckling.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Per-Ola Mjömark 

Foto: Matteappen

Logotyp