Samtal om klimatsmarta måltider
Besöket inleddes med en lunch i förskolans personalrum. Det bjöds på kycklinggryta med ris och till efterrätt kladdkaka med grädde och jordgubbar. Catarina Ek som är rektor inom Team hertsöns förskolor inledde med att berätta lite om förskolans verksamhet och hur den är organiserad under sommaren.
Sedan fortsatte Tomas Hansson, som är chef på Resurscentrum vilka har ansvar för skolmåltiderna i Luleå kommun, med att berätta om den klimatsmarta måltidsresan. I den resan har barnen inflytande över skolmaten, matsvinnet ska minska och kockarna få var mer kreativa med målet att skapa klimatsmart mat och hälsa hos barnen. Civilminister Erik Slottner:
– Jag har aldrig fått en sådan detaljerad dragning inom just måltider i skolan, men det inspirerar så klart. Jag har varit runt mycket och pratat om upphandling, men det har varit mer generellt och övergripande, och inte så detaljerat för en verksamhet. Så det är ett väldigt bra exempel.
Kockarna Pilantana Esberg och Emma Lind berättade om deras arbete i köket på förskolan, och att de uppskattar att få vara mindre styrda i köket och mer kreativa. De gav exempel på hur de arbetar med olika råvaror för att minska klimatavtrycket och svinnet.
Diskussion om digitalisering i förskolan
Digitaliseringen i förskolan var det andra som togs upp under lunchen. Erik Slottner är som civilminister också ansvarig för området digitalisering. Åsa Larsson, som är IT-samordnare i förskolan, berättade om hur de använder sig av digtala verktyg för att förstärka det pedagogiska arbetet med barnen, och till exempel med språkinlärning för barn med ett annat modersmål.
Det ledde till en diskussion om digitalisering och vad det kan innebära, som till exempel förskolans fokus på digital kompetens samt att använda digitala verktyg i pedagogiskt arbete kontra debatten om nu uppkommit om skärmtid kopplat till barn och ungdomars fysiska och psykiska hälsa.
– Det är en debatt nu om digitalisering i förskolan som en annan minister är ansvarig för. Digitalisering är väldigt brett, allt från schemaläggning, AI och logistik. Sedan kan det ha lett till att barn får tillgång till färre böcker och att man inte läser böcker eller kan skriva med en vanlig penna. Då är inte det bra, menar Erik Slottner.


