"Att bygga relationer är en framgångsfaktor"

Att vara lärare är så mycket mer än att undervisa. Det handlar också om att se varje individ, skapa förtroende och bygga långsiktiga relationer – både med eleverna och deras vårdnadshavare. Det anser lågstadieläraren Ann-Louise Lindström på Sunderbyskolan som nyligen belönats med ett stipendium för sin förmåga att se varje elev och med sitt engagemang öka deras självförtroende och motivation.

Ann-Louise Lindström har arbetat som lågstadielärare sedan 2004. Nu har hon fått ta emot stipendie för sitt uppskattade arbete med eleverna.

Ann-Louise Lindström har arbetat som lågstadielärare sedan 2004. Nu har hon fått ta emot stipendie för sitt uppskattade arbete med eleverna.

Ann-Louise Lindström har arbetat som lågstadielärare sedan 2004. Med 21 års erfarenhet är det just goda relationer som hon lyfter som nyckeln till att lyckas i yrket.

– Det är det allra viktigaste. Jag tror att min starkaste egenskap är att jag är bra på att bygga relationer, både till eleverna och deras föräldrar.

Som lärare på lågstadiet möter hon barn i början av sin skolresa och som lärare innebär det att hon får en särskild roll, ofta som en trygg punkt och förebild.

– De flesta barn älskar sin fröken. Man är ofta det bästa de vet, och det är väldigt fint. På så sätt är det ganska lätt att få med sig hela gruppen.

Men det betyder inte att det är ett enmansjobb utan Ann-Louise lyfter samarbetet med kollegorna som en viktig styrka i vardagen.

– Jag jobbar nära en fritidspedagog och en specialpedagog, och vi trivs väldigt bra tillsammans. Vi har högt i tak, säger vad vi tycker, och stöttar varandra. Det är verkligen ett lagarbete. När vi mår bra tillsammans gör vi också ett bättre jobb för barnen.

Relationen till eleverna präglas av värme, tydlighet och struktur. En kollega beskrev henne som ”strängsnäll” – en beskrivning hon tycker stämmer väl överens på den typ av lärare som hon vill vara.

– Barnen vet vad jag förväntar mig. Jag har ordning och reda, tydliga rutiner. Men jag ser också varje barn, oavsett om de är tysta och blyga eller tar mycket plats.

Ann-Louise Lindström berättar att relationsbygget börjar tidigt – redan i förskoleklass. Det är där grunden läggs för trygghet och tillit. Och när det nu är dags att säga hejdå i årskurs tre är det alltid lite extra tungt.

– Just nu går mina elever i trean och vi ska snart skiljas åt. Det är jobbigt varje gång. I trean skördar man frukten av det man byggt upp tillsammans. Nu får jag brev av elever varje dag, det är väldigt rörande.

Även relationen till vårdnadshavarna är något hon värnar om.

– Jag ringer hellre än mejlar. Det skapar en bättre kontakt och man tjänar på det i längden. Det är viktigt att de känner att jag ser deras barn och att vi har en öppen dialog.

Att hon är en uppskattad lärare får hon då och då bevis för i vardagen.

– Det händer att jag får sms från tidigare elever och ses vi på stan blir det ofta kramar. Jag har ju jobbat så länge att jag har hunnit ha flera i en syskonskara i min klass.

 

FAKTA/MOTIVERING

  • Ann-Louise Lindström, lärare Sunderbyskolan
    Ann-Louise är pedagogen med stort hjärta. Hon utmärker sig genom sitt fokus på att säkerställa att varje elev, oavsett förutsättningar och behov, ges möjlighet att lyckas. Hon jobbar aktivt med att skapa en inkluderande och trygg lärmiljö. Genom att införa aktiviteter som främjar gemenskap har hon stärkt relationerna mellan eleverna. Det har lett till ökad studiero och trygghet i klassrummet. Ann-Louise uppmuntrar eleverna till kommunikation och samarbete, vilket bidragit till en atmosfär där alla känner sig värderade och respekterade. Hennes engagemang och insatser har ökat både elevernas självförtroende och motivation.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text & foto: Jeanette Bergström

Logotyp