Skärgårdsliv, del 4: Säker färd tack vare Nord

De banar vägen för sommarens båttrafik och ser till så att vi kan köra ut i skärgården på ett säkert sätt. Vi möter Tomas Hedström och Elias Callin som jobbar på arbetsbåten Nord och kan farlederna på sina fem fingrar.

Sommaren 2021 är den andra säsongen för nya arbetsbåten Nord, men den tionde för arbetsledaren Tomas, som jobbar med drift, underhåll och utveckling av Luleå skärgård.
– Förut körde jag ismaskinen i Coop Arena, så man kan säga att jag jobbade med vatten då också även om det var fruset, skrattar han och säger att han ända sedan barnsben haft en nära relation till skärgården med stug- och båtliv.

Hela besättningen på Nord: Elias Callin, Tomas Hedström och Filip Grahn.

De är tre personer som arbetar på Nord och alltid minst två som åker ut tillsammans. Elias, som tidigare arbetade för Sjöfartsverket, långt ute till havs, är en av Tomas arbetskamrater. Dessutom jobbar Filip Grahn här men han har för dagen fullt upp med andra arbetsuppgifter.

Hektisk sommartid

Sommaren är favoritårstiden och det är också den mest hektiska tiden för manskapet på Nord. Så fort isen släppt påbörjas arbetet med att pricka ut de kommunala farlederna, ett underhåll av totalt 112 sjömärken varav 72 flytande och 40 landfasta. Ett jobb som ska vara gjort innan turbåtarna börjar köra för säsongen.
– En av oss kör båten och de två andra arbetar på däck. Med hjälp av navigationsutrustningen kan föraren se var pricken ska placeras och då dumpar vi i prickstenen för bottenförankring, antingen med handkraft eller med hjälp av lyftkranen, och låter kättingen och pricken följa med, berättar Tomas.

Men innan det kan ske har man noga undersökt så att inga stenar flyttat på sig under vintern.
– Vi sänker ner en stålram ett par meter under båten och kör sakta fram genom farleden. Om ramen tar i en sten får vi lov att runda stenen när vi prickar leden, säger Tomas och berättar att Luleå har en ganska grund skärgård med uppstickande stenar och grynnor långt ut från land. Farlederna gör att båttrafiken vågar ta vägar genom smala passager som man inte vågat annars.

Trixigt vid Trollerisundet

Tomas och Elias nämner ett trixigt parti som kallas Trollerisundet, mellan Hindersön och Långön. För att båttrafiken på ett säkert sätt ska kunna ta den kortaste vägen är de prickade farlederna viktiga.
– Farlederna kan också vara ett sätt att lokalisera sig, om man tappat bort sig till havs. Skärgårdsöarna ser ganska lika ut, konstaterar Elias.

Något som inte är lika från dag till dag är Elias och Tomas arbetsdagar. När farlederna är prickade tar allt annat arbete i sommarskärgården vid.
– Vi ställer i ordning gästhamnarna, snickrar, målar, underhåller stugorna och basturna, fyller på med ved, kör
vissa transporter och jobbar med avfallshantering. Även om många kallar Nord för ”sopbåten” så handlar jobbet på båten om så mycket mer, säger Tomas och berättar att det också händer att de hjälper båtar som kört på grund eller behöver bogseras till land.

Håller koll på vädret

För de som arbetar på båten är det viktigt att följa väderleksrapporter, hålla koll på vindstyrka och åt vilket håll det blåser. Varje arbetsdag börjar med en väderleksprognos. Ändå kan arbetet på båten bjuda på en viss dramatik.
– En gång överraskades vi av orkanvindar, som inga prognoser hade förutspått. Då fick vi knyta fast oss och vänta tills det mojnade. Det var aldrig någon fara, men det var ganska häftigt att uppleva naturens krafter, säger Tomas.

Skärgårdsmagasinets artikelserie

  • Artiklarna är hämtade från Skärgårdsmagasinet 2021 som delats ut till alla hushåll i Luleå kommun
  • Har du inte fått magasinet så kan du hämta det på Luleå turistcenter i Kulturens hus
  • Målet är att lyfta Luleå som sjö- och skärgårdsstad

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Birgitta Lindvall Wiik Foto: Alf-Arne Harjo och Viveka Österman

Logotyp