Nytt koncept för samverkan ska sälja in Luleå som plats

Luleå kommun satsar på en ny samverkansplattform för att sälja ett attraktivt Luleå. Ett öppet koncept som alla kan använda.

– Vi måste alla hjälpas åt att nationellt och internationellt bygga bilden av ett attraktivt Luleå och flera har frågat efter material, så nu har vi tagit fram en start så att alla som vill kan använda bilder och presentationer, berättar Elisabeth Ennefors, kommunikationschef Luleå kommun.

På Företagarfrukosten fredagen 20 maj, presenterade Elisabeth Ennefors det gemensamma kommunikationskonceptet för platsen Luleå som alla kan använda för att sprida en bild av en attraktiv stad i tillväxt.

– Jag har mött flera företagare som frågat efter material som lyfter fram platsen Luleå, så det finns ett behov av att kunna berätta om Luleå och de spännande saker som nu sker. Då är det rimligt att Luleå kommun ställer upp och levererar bilder, presentationer och annat som alla kan använda för att boosta Luleå till eventuella inflyttare eller intressenter som är nyfikna på Luleå.

Det nya kommunikationskonceptet för platsen Luleå fokuserar på olika plusord anpassade till målgruppen, som alla avslutas med ett + Du.

Nu finns bilder och presentationer som delas öppet via webben så att alla som vill kan addera det till sina egna presentationer Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

– Insikten är självklar, ska vi bli 100 000 luleåbor måste vi såklart alla hjälpas åt för att sprida en spännande och attraktiv bild av vår stad och region. Vi ska göra det tillsammans i samverkan, säger Elisabeth Ennefors och fortsätter:

– Det är också viktigt att vara lite övertydlig här, det här materialet handlar inte om Luleå kommun, utan om platsen Luleå som vi alla delar. Universitet, industri, kulturella näringar och idrotten med flera. Vi alla tillsammans.

Luleå + Du

Konceptet som sådant cirklar runt att addera olika saker och landa i ett avslutande + Du.

– Vi vill tala till betraktaren och indirekt fråga om inte hen också vill vara en del av Luleå. Välkomnande och inkluderande.

Ennefors menar också att tiden är mogen för Luleå och regionen att kliva ut med ett kaxigare tilltal.

– När Aftonbladet nyligen gjorde en reportageresa här i norr för att skildra miljardinvesteringarna konstaterade reportern Peter Kadhammar att ”världens framtid finns i Luleå”. Om han säger det måste självklart vi själva också våga säga det.

– Vi tar gärna emot önskemål om ytterligare saker, det här är ett första steg. Arbetet är givetvis långsiktigt, vi kommer att fortsätta att addera och utveckla material som stärker bilden av ett attraktivt Luleå, avslutar Elisabeth Ennefors.

Elisabeth Ennefors presenterar det nya kommunikationskoceptet för platsen Luleå på fredagens näringslivsfrukost.

Luleå kommuns kommunikationschef Elisabeth Ennefors presenterar det nya kommunikationskonceptet för platsen Luleå på fredagens näringslivsfrukost.

FAKTA

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Ronny Olovsson

Foto: Jimmy Edlund, Peter Rosén

Logotyp