Med i planeringen
2022 beslutar regeringen om de ekonomiska ramarna för nästa nationella infrastrukturplan, och efter det tar Trafikverket fram ett förslag på hur planen ska se ut. Norrbotniabanegruppen jobbar för att Norbottniabanan ska finnas med i den planen;
– Vi menar att det är viktigt att den norra sträckan av Norrbotniabanan byggs i närtid. Bland annat för att klara en ökad gods- och pendeltrafik i och med de stora investeringar som är på gång i Norrbotten, säger Elisabet Sinclair, projektledare Norrbotniabanegruppen.
Viktigt för utvecklingen
Carina Sammeli (S), kommunstyrelsens ordförande, Luleå kommun, anser att den norra sträckningen av Norrbotniabanan är viktigt för utvecklingen i Luleå och även för hela Norrbotten.
– Vi behöver ett robust järnvägsnät som både personer och gods kan lita på, säger hon.
Två förslag på dragning
Det finns två förslag på dragningen in till Luleå, en västlig och en östlig. Båda alternativen anses ha fördelar.
Enligt Norrbotniabanangruppen har det östra alternativet högre måluppfyllelse, om man bortser från utmaningarna kring sjöfarten. Alternativet ger även en större regional utveckling. Man kommer därför att syna det östra alternativet som kan aktualiseras om man hittar lösningar som fungerar för både järnväg och sjöfart.
– Luleå kommun ser stora fördelar med en östlig dragning, särskilt för persontrafik. Tillsammans, i den regionala samordningsgruppen, fortsätter vi nu utredningen om hur den dragningen kan göras utan att riskera hamnens och sjöfartens utveckling, säger Carina Sammeli.
En östlig dragning innebär:
- ökade förutsättningar för pendeltrafik, vilket underlättar för en väl integrerad region.
- att de flesta aktörer som idag är verksamma i hamnen ser positivt på ett östligt alternativ och anser att det skulle stärka deras verksamhet, samt bidra till framtida investeringar i hamnen.
- en konkurrensfördel för Luleå hamn och kringliggande verksamhetsområde, för att attrahera nyetableringar till regionen.
Fördjupade studier
Expertgruppens arbete fortsätter nu med fördjupade studier om Krokabuskleden och möjligheterna med en öppningsbar järnvägsbro. Inom kort startar även en studie om betydelsen av Norrbotniabanan kopplat till Luleå Airport.