Infrastruktur nödvändig för en hållbar omställning

Norrbottniabanan, Malmporten, dubbelspår mellan Boden och Luleå samt flygplatsens tillgänglighet: de fyra punkterna lyfter Luleå kommunkoncern i ett svar till regeringen som viktiga infrastruktursatsningar i Norrbotten. Underlaget till transportplanen bör revideras eftersom stora planerade investeringar kräver en genomtänkt infrastruktur.

Bygg Norrbotniabanan och det gärna med start från Luleå är en önskan från Luleå till Stockholm. Klimatsmarta transporter behövs för omställningen till ett fossilfritt samhälle.

Enligt remissvar från Luleå kommuns bolagskoncern Länk till annan webbplats. är de prognoser som ligger till grund för inriktningsunderlaget inte längre aktuella och behöver revideras. En stor del av lösningen för Sveriges planerade omställning till ett fossilfritt samhälle och EU:s gröna giv finns i norra Sverige, som till exempel den stora satsningen på fossilfri stålproduktion Hybrit.

Kommunens näringslivsbolag Luleå Business Region lyfte dessa frågor på ett webbsänt business-talk på fredagen.

– Det är viktigt att lyfta de regionala ojämlikheterna. Vår region är en riktig hotspot med gigantiska planerade investeringar på hundratals miljarder kronor, det måste avspeglas i infrastruktursatsningar, säger Henrik Vuorinen, vd för Luleå Hamn, i webbsändningen.

Effektiva och klimatsmarta transporter

Kommunalråd Carina Sammeli lyfte i webbsändningen betydelsen av effektiva och klimatsmarta transporter:

– Norrbottniabanan är väldigt viktigt för oss, det är järnvägen som är det mest effektiva och klimatsmarta sättet att transportera särskilt i mellanlånga avstånd i Sverige. Vi har ju idag faktiskt bara ett spår ner till södra Sverige, vilket betyder stora risk för stopp. Vi har lite medvind där regeringen har sagt i sin januariöverenskommelse att man ska intensifiera arbetet med banan. Vi hoppas att man ger Trafikverket uppdraget med sträckan, gärna med start från Luleå till Skellefteå, förklarar kommunalråd Carina Sammeli (S).

Luleå kommun har sedan tidigare lämnat in ett eget yttrande Pdf, 197.5 kB. till regeringen där man bland annat påtalar att Sverige bör avsätta en större del av BNP till investeringar och reinvesteringar i infrastrukturen samt att pröva möjligheten att lånefinansiera vissa investeringar för att öka investeringstakten.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Katja Güth Laitila

Foto: Frank Rizo

Logotyp