Tre unga entreprenörer bakom populär läsk

Läsk med hemlig smak och genomtänkt marknadsföring har gjort ungdomsföretaget ”Luleläsken” framgångsrikt. Nu närmar sig slutet på gymnasieutbildningen, och de tre läsktillverkarna måste funderar på hur företaget ska leva vidare. 

Luleå gymnasieskola är en av Sveriges största UF-skolor (Ung Företagsamhet) sett till antalet elever som driver företag. I år har 69 företag registrerats. Genom UF-företagande får elever möjlighet att starta och driva företag, med riktiga varor och tjänster, under sitt tredje och sista år på gymnasiet.

Unga företagare, från vänster Uno Rantatalo, Elliot Jonsson och Jonathan Jönsson med sin populära Luleåläsk. De är alla överens om att företagandet har gett dem många bra erfarenheter, oavsett vad de kommer att syssla med i framtiden.

Planerad marknadsföring

Uno Rantatalo, Jonathan Jönsson och Elliot Jonsson läser ekonomi på gymnasiet och slog sig ihop med idén om att tillverka och sälja läsk. Planering och arbete med marknadsföring startade dem redan i årskurs två. 

– Vi tänkte att det är bra om vi skapar intresse för läsken redan innan vi börjar tillverkningen, säger Elliot Jonsson, och fortsätter:

– Dessutom visste vi att skolarbetet är krävande i årskurs tre, så vi ville göra klart så mycket som möjligt i förväg.

Killarna lät trycka upp klisterdekaler med texten Luleläsken, och spred på skolan och bland kompisar för att skapa intresse. Design av logotyp och etiketter till läskburkarna gjorde en kompis som är formgivare.

– Vi lämnar inget åt slumpen. Allt ska vara snyggt och proffsigt, säger Jonathan Jönsson.

Egen distribution

Läsken tillverkas på Bottenvikens Bryggeri i Luleå, och hittills har killarna tagit fram tre olika smaker.

– Bryggeriet producerar drycken och vi betalar dem för det. Sedan distribuerar vi till de kiosker, kaféer och restauranger som är våra återförsäljare. Vi säljer även direkt på skolan och vid olika arrangemang i Luleå, förklarar Elliot Jonsson.

Läsken tillverkas på Bottenvikens Bryggeri i Luleå, och efter att läsken har fylllts på burk är det dags för distribution.

– VI kör ut tilll de kiosker, kaféer och restauranger som är våra återförsäljare. Vi säljer även direkt på skolan och vid olika arrangemang i Luleå, säger Elliot Jonsson.

Hemlig smak skapar intresse

Att läsken ska ha hemlig smak var klart redan från start berättar Uno Rantatalo: 

– Vi tänkte att om vi inte skriver ut smaken på etiketten, så kanske fler blir nyfikna och vill testa. Folk jämför och diskuterar, det har blivit en snackis.

Jonathan Jönsson tror att intresset för läsken även beror andra faktorer.

– Den är lokalproducerad och av hög kvalitet. Att vi är tre unga killar som står bakom har nog också spelat in, säger han.

Många lärdomar

Företaget har gått bra, hittills har 6 000 burkar sålts. Dessutom har de tre kompanjonerna lärt sig mycket under resans gång. 

– Det är viktigt att hitta rätt kontakter och att jobba hårt. Inte glömma detaljerna, betonar Jonathan Jönsson.

Uno Rantatalo säger att som ung företagare kan det ibland vara svårt att bli tagen på allvar:

–  Man måste visa att man är seriös och vad man verkligen vill, även om man kanske inte har så mycket erfarenhet.

Efter gymnasieexamen i juni går killarna åt olika håll. Studier och jobb tar vid och framtiden för läskföretaget är en öppen fråga. 

FAKTA

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Karin Kemi

Foto: Luleåfotograferna

Logotyp