Från lastbil till snökanoner
– Till att börja med sköts arbetet med skoter och hela tiden görs en kontinuerlig mätning för att kontrollera hur tunga plogfordon det går att ta ut på isen, säger Andreas.
Han är yrkeschauffören som längtade ut i friska luften och bytte ratten i lastbilshytten mot spakarna vid snökanonerna på Ormberget. Efter två år som serviceman tar han ett helhetsgrepp över såväl isbana, som Ormbergsanläggningen, ishockeyrinkarna och skjutbanan.
– Vi har precis blivit klara med att förstärka skyddsvallarna på skjutbanan, så nu hoppas vi snart kunna börja jobba med vinteranläggningarna.
Åker skridskor med barnen
Andreas Fagervall är själv en entusiastisk skidåkare och han nyttjar gärna isbanan tillsammans med familjen.
– Jag brukar åka skridskor tillsammans med barnen, det går att få upp en ganska bra fart på isbanan om vindarna och isen är bra.
Några andra som brukar åka fort längs isbanan är de holländska skridskoåkarna som återkommit flera år till Luleå med sin tävling. Holländarna gillar vår naturis och planerar att komma till Luleå med KPN Grand Prix även denna vinter, om världsläget tillåter.
Allt är förberett
Även om ismannen är ny så kommer Luleåborna att känna igen sin gamla isbana.
– Ja, vi ändrar inte ett vinnande koncept, men naturen rår man inte på. I fjol fick vi exempelvis dra banan runt issprickan vid Bryggeriet, säger Andreas och berättar att den nya dragningen mot Bergnäset blev så populär att det inte är omöjligt att den återkommer. Naturen bestämmer!
Andreas säger att han jobbat parallellt med Janne Blomkvist under en tid och hunnit lära sig massor av sin föregångare. Dessutom har han, och en traktorförare som varit med från början, lovat att Andreas får återkomma med eventuella frågor när han vill.
– Jag och gubbarna i teamet är taggade och har gått igenom allt ifrån grillar till skyltar och traktorer, så att de är redo. När kylan kommer och isen blir tillräckligt tjock så kör vi.