Namn: Thomas Niemi.
Gör: Head of lifestyle development på Bastard Burgers.
Designs: Design av kläder via märket Happy People.
Ålder: 42 år.
Favoritplats i Luleå: Gültzaudden.
Luleå med tre ord: Kallt, blåsigt och alldeles underbart!
Du designade LÅ-loggan som tog Luleå och Sverige med storm. Hur började det?
– På den tiden, i början av 00-talet, så fanns inte samma patriotism i Luleå som det gör idag. Det var nästan så att folk skämdes över att de var från Norrland. Därför ville jag göra något med en norrländsk touch som lyfte staden och ökade stoltheten. Nu heter det ju i princip LÅ i folkmun. Det är jag såklart stolt över!
Tror du att framgången påverkades av det var kläder?
– Ja, jättemycket! Kläder är ju ett uttryck av vem du är eller vad du gillar – och din person påverkas av vad du har på dig. Sedan har du ju på dig dina kläder överallt, oavsett om du går på Storgatan i Luleå eller är i Amazonas. Det är ett enkelt och direkt sätt att uttrycka sig på.
Vad inspirerar dig?
– Andra människor som gör originella saker. Som bryter ny mark och gör det med själ.
Vad gillar du med Luleå?
– Det är en "enkel" stad där saker är möjligt. Vill du skapa något så finns det utrymme för det, förutsatt att du är en driven person som är beredd att jobba och lägga ner hjärta och själ för det.