Tre olika exempel på medborgardialoger
Botkyrkadialogen
Botkyrka arbetar systematiskt med dialoger genom Dialogkommissionen, en politisk grupp med ledamöter från samtliga partier i fullmäktige, direkt under kommunstyrelsen och med egen budget.
Syftet: Att göra det enklare för medborgare att prata med kommunen och möjliggöra inflytande över utvecklingen i sitt närområde.
Metod: En form av dialogcafé där dialogen är ambulerande och jobbar med ett geografiskt område i taget. I välkomnande och tillgängliga ”rum” (gärna utomhus) i det aktuella området förs dialog med medborgare. Under 2019 hölls elva dialoger.
Framgångsfaktorer: Kommunikation och marknadsföring. Områdesstrateger som hjälper till att locka medborgare till dialogen.
Uppföljning: En arbetsgrupp går igenom insamlade synpunkter och idéer och tittar på vad som går att genomföra och sammanställer förslag på åtgärder, inklusive budgetuppskattning.
Beslut: Dialogkommissionen beslutar om vad som ska genomföras. Återkopplingen till deltagarna är viktig. De förslag man inte kunnat genomföra läggs in i kommunens ordinarie synpunktshanteringssystem.
Medborgarbudget Nässjö
Nässjö arbetar sedan ett antal år tillbaka systematiskt med medborgarbudget. En halv miljon kronor avsätts till ett planeringsområde för fysiska investeringar. Medborgarna får bestämma vad pengarna ska användas till genom en särskild process.
Syftet: Bland annat att utveckla en levande landsbygd.
Metod: Boende i ett område träffas för att diskutera områdets utveckling. Idéer och förslag lämnas in och sedan röstar medborgarna på vilka förslag de tycker är bäst.
Projekttid: Varje omgång tar två år. Första året består av idéinlämning, omarbetning till röstningsbara förslag och omröstning. Andra året genomförs de förslag som röstats fram.
Beslut: De förslag som får flest röster, ryms inom budget och motsvarar kriterier som fastställts på förhand, blir genomförda. Avslutning med festligheter.
Ale i 360 grader
Ale kommun har arbetat med perspektivinsamling och dialoger för att tillsammans med medborgare ta sig an långsiktiga och komplexa frågor.
Syfte: Identifiera de frågeställningar och behov som är viktiga hos medborgarna i ett längre perspektiv och utifrån det komma fram till åtgärder som leder mot ett önskat framtida läge.
Metod: Intervjuer av drygt 200 invånare genom exempelvis sociala medier och personliga besök för att samla in olika perspektiv. I nästa steg samlas medborgare, politiker och tjänstepersoner för dialoger i en så kallad backcastingmetod; först diskuteras den önskvärda framtiden, sedan tittar man på nuläget och vilka insatser som kan leda fram till den önskade målbilden.
Framgångsfaktor: En duktig samtalsledare för att kunna hålla fast vid de olika stegen i backcastingmetoden.
Uppföljning: Avslutningsvis förs en dialog kring handling och åtgärder utifrån vad som framkommit.
Passar till: Exempelvis arbete med visioner, översiktsplaner samt långsiktiga frågor och utmaningar.