Kör till vänster

Nu är den nya cirkulationsplatsen i Lulsundet nästan färdig och det är nog många som undrar över vilken fil man ska hålla för att köra rätt. Det som är nytt är att det har skapats speciella körfält för bussarna istället för enbart hållplatser för kollektivtrafiken. Tanken är att underlätta och göra det mer trafiksäkert för busstrafiken.

Vid hastighetsbegränsning 50 km/tim eller lägre gäller den så kallade bussregeln. Det innebär att övriga trafikanter är skyldiga att lämna företräde för bussen när den lämnar hållplatsen. Bussföraren är i sin tur skyldig att tydligt blinka och visa att bussen tänker fortsätta sin färd samt i övrigt iaktta försiktighet för att undvika olyckor.

När du kommer från Svartövägen ska du köra vänster körfält in mot cirkulationsplatsen. Detsamma gäller när du kör ut från rondellen mot Svartövägen. Kom ihåg att du ska lämna företräde för kollektivtrafiken, gående och cyklister.

Kör till vänster

När du kommer körande mot Lulsundet ska du köra i vänster körfält fram till rondellen då den högra är avsedd för kollektivtrafiken. Detsamma gäller när du kör ut ur rondellen mot Svartövägen. Där är den högra filen avsedd för kollektivtrafiken och den vänstra för övrig trafik.

Ökad trafiksäkerhet

Vägmarkeringar kommer att målas upp på körbanan och skyltar kommer att sättas upp för att göra det tydligt hur man ska köra. Det finns också övergångsställen och cykelöverfarter vid alla in- och utfarter där de som kör bil ska lämna företräde. Överfarterna är även upphöjda för att hålla nere farten och hela cirkulationsplatsen (rondellen) har fått förstärkt belysning. Allt för att skapa en tryggare trafikmiljö.

– När det beslutades att cirkulationsplatsen skulle bli enkelfilig kläcktes idén med kollektivtrafikkörfält för bussarna. Det ger en tydlig signal om att vi tänker om och tänker nytt vad gäller prioriteringen i trafiken och förenklar för bussen, säger Jimmy Bergkvist, trafikingenjör stadsbyggnadsförvaltningen.

Övergångsställen och cykelöverfarter finns vid alla in- och utfarter där de som kör bil ska lämna företräde. Överfarterna är även upphöjda för att hålla nere farten. Allt för att skapa en tryggare trafikmiljö.

Övriga trafikanter måste lämna företräde för bussen

Vid den nya cirkulationsplatsen på Bensbyvägen vid Lulsundet går kollektivtrafikkörfältet ihop med det vanliga körfältet. Anledningen till att det inte finns någon markering eller skylt om att övriga fordon ska lämna bussen företräde är att hastigheten är sänkt till 40 km/tim genom hela cirkulationsplatsen.

– För att öka kollektivtrafikandelen och busstrafikens attraktivitet behöver busstrafiken förbättras på de punkter som resenärer värderar högst. Det gäller pålitlighet och restid, vilket påverkas med åtgärder i infrastrukturen. Vidare leder kollektivtrafikkörfält till ett jämnare körmönster för förarna som leder till ökad komfort för resenärerna, säger Niklas Nordström, trafikstrateg LLT.


Nya kollektivtrafikkörfält eller så kallade bussfiler har skapats vid den nya rondellen vid Lulsundet.

FAKTA

  • Kollektivtrafikkörfält ger bussarna ökad framkomlighet och därigenom ökad attraktivitet och pålitlighet. I Sveriges, och även EUs, miljömål är ökat kollektivtrafikresande ett av huvudmålen för att genomföra omställningen till ett hållbart samhälle.
  • Kollektivtrafikkörfält finns sedan tidigare på Smedjegatan och Skeppsbrogatan (utanför Shopping).
  • Läs mer om LLT lokaltrafik Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.


DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Anita Sundberg, Anna Kowal Lindbäck

Bild: Anita Sundberg, Luleå kommun

Logotyp