Granskning av svenska som andraspråk på Björkskataskolan
Skolinspektionen har under våren 2019 genomfört en kvalitetsgranskning av undervisning i svenska som andraspråk i årskurs 7–9 på Björkskataskolan. Förutom undervisningen har Skolinspektionen granskat i vilken utsträckning rektorn skapar förutsättningar för en undervisning av hög kvalitet samt hur och med vilken kvalitet rektorn bedömer och beslutar vilka elever som behöver läsa ämnet.
Skolinspektionen bedömer att utvecklingsarbete behöver inledas inom följande områden:
- Att rektorn organiserar och utvecklar verksamheten med syfte att skapa förutsättningar för en kvalitativ undervisning i svenska som andraspråk.
- Att rektorn inleder ett utvecklingsarbete för att skapa rutiner kring hur och när elevers behov av att läsa svenska som andraspråk ska bedömas och omprövas.
- Att all undervisning i svenska som andraspråk planeras och genomförs så att eleverna ges många möjligheter till muntlig kommunikation på svenska.
– Det är bra och välkommet att skolinspektionen har gjort den här granskningen så att vi har fått se över våra rutiner. Speciellt rutinerna som handlar om eleverna ska läsa svenska som andraspråk eller inte. Granskningen gör att vi kan utveckla arbetet, både på skolan men även när det gäller de kommunövergripande rutinerna, säger Elisabeth Landström, rektor.