Ökad jämlikhet och jämställdhet
I förskolan arbetade man med det kompensatoriska uppdraget, att man ska ta hänsyn till alla barns olika behov och att de ska ges stimulans att utvecklas. Nämnden har satt som mål att barngruppernas storlek inte ska öka, vilket har uppnåtts under året. Behörigheten till gymnasiet har ökat och andelen elever som tar examen i gymnasiet inom tre år har också ökat. Mätningar har gjorts hur kommunen har presterat utifrån elevernas socioekonomiska förutsättningar, och på grundskolan ses en positiv förflyttning hos eleverna. Flera grundskolor har också höjt sina resultat betydligt.
Målet om ökad jämställdhet har inte nåtts under 2022, framför allt eftersom flickors upplevelser av stress har ökat under året. Pojkarnas meritvärden ökar för andra året i rad och meritvärdena för pojkar är bland de 25 procent högsta i alla kommuner. Barn och utbildningsförvaltningen har på nämndens uppdrag under året också arbetat med ett jämställdhetsuppdrag och bland annat gjort en översyn av ledning och stimulans i undervisningen på gymnasiet, och kartlagt könsskillnader i det stöd som ges till elever. Här fortsätter förvaltningen med arbetet med att skapa en jämställd utbildning.
Minskad klimatpåverkan
Nämnden har under året arbetat med att minska klimatpåverkan från måltidsverksamheten jämfört med 2021. Det målet har uppnåtts då klimatutsläppen minskat under 2022. Måltidsverksamheten i Luleå kommun har en låg klimatpåverkan. Ett omfattande arbete som handlar om att öka barns och elevers delaktighet kring måltiderna pågår. Det handlar också om att skapa ett större utrymme för de lokala köken när det gäller att kreativt planera för menyer som eleverna gillar. Allt för att maten ska hamna i magen hos barnen och eleverna.
Starkare ekonomi för tillväxt
Andelen elever som är etablerade på arbetsmarknaden eller studerar två år efter avslutad gymnasieutbildning har sjunkit. Det beror till viss del på att vi genomgått en pandemi med restriktioner och påverkan på arbetsmarknaden. Ett arbete som påbörjats är att planera för en gymnasieutbildning enligt internationell läroplan (IB) och utökad engelskspråkig utbildning enligt svensk läroplan.