Barnens rätt i förskolan

Från och med den första januari är barnkonventionen svensk lag men inom skolan och förskolan har barnkonventionen funnits med länge.

– Det finns en lång tradition av att arbeta med barnrättsfrågor i skolverksamheten som helhet, säger Susann Sunnarve, utvecklingsledare inom förskolan.

En av grundprinciperna i barnkonventionen är barns inflytande, rätten att uttrycka sin åsikt och att deras åsikter beaktas.

I Sverige har barnkonventionen gällt i 30 år även om det inte har varit en lag. Många av de lagar som skolan ska följa har ett barnrättstänk där barnkonventionen ligger som grund i till exempel skollagen.

– Jag har barnkonventionen i bakhuvudet när jag tar beslut. Är det här för barnets bästa? Tänker vi in, alla barns lika värde så vi inte diskriminerar någon? Har barnen kommit till tals och fått uttrycka sin åsikt? Där får vi tänka till vid aktiviteter så att vi inte gör skillnad på barnen, så att alla kan delta vid aktiviteter, säger Helena Sandlund som är rektor vid Renfanans förskola i Råneå.

Barnens inflytande

En viktig del i barnkonventionen är att barnen ska kunna göra sina röster hörda och vara delaktiga i frågor som berör barnen. Ett sätt att jobba med barns inflytande inom förskolan är att involvera dem i beslutsprocesser. Gäller det verksamhetsförändringar görs alltid en konsekvensanalys och om barnen är för små för att uttrycka sina åsikter blir det ofta vårdnadshavare som för barnets talan.

– När vi gör verksamhetsförändringar kan vi inte gå några genvägar. Vi behöver bearbeta och dokumentera våra beslut och det görs genom att vi gör barnkonsekvensanalyser, säger Susann Sunnarve utvecklingsledare inom förskolan.

På bilden från vänster, Susann Sunnarve, utvecklingsledare inom förskolan och Helena Sandlund, rektor vid Renfanans förskola i Råneå.

På bilden från vänster, Susann Sunnarve utvecklingsledare inom förskolan och Helena Sandlund, rektor vid Renfanans förskola i Råneå.


Den som fattar beslut behöver motivera vad barnets bästa bedöms vara, hur prövningen genomförts och hur barnets bästa har bedömts emot andra intressen.

– Som rektor behöver du ibland fatta beslut som kan påverka verksamheten. Då är barnkonsekvensanalyser en särskild modell som vi stödjer oss på vid beslut. Hur kan ett beslut exempelvis påverka barnens pedagogiska och sociala miljö vid en flytt av en förskola, säger Helena Sandlund, rektor.

Under dörrhandtaget

En av grundprinciperna i barnkonventionen är barns inflytande, rätten att uttrycka sin åsikt och att deras åsikter beaktas.

– Vi har anpassat miljön utifrån att det är barnens arbetsplats. När vi placerar ut saker tänker vi under dörrhandtaget, barnen kan själv hämta grejer och är inte beroende av att en vuxen ska hjälpa dem alla gånger. På det sätter blir de också mer självständiga, har mer inflytande i sin vardag säger rektor Helena Sandlund.


FAKTA

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text och foto: Charlotte Högnelid

Logotyp