I Sverige har barnkonventionen gällt i 30 år även om det inte har varit en lag. Många av de lagar som skolan ska följa har ett barnrättstänk där barnkonventionen ligger som grund i till exempel skollagen.
– Jag har barnkonventionen i bakhuvudet när jag tar beslut. Är det här för barnets bästa? Tänker vi in, alla barns lika värde så vi inte diskriminerar någon? Har barnen kommit till tals och fått uttrycka sin åsikt? Där får vi tänka till vid aktiviteter så att vi inte gör skillnad på barnen, så att alla kan delta vid aktiviteter, säger Helena Sandlund som är rektor vid Renfanans förskola i Råneå.
Barnens inflytande
En viktig del i barnkonventionen är att barnen ska kunna göra sina röster hörda och vara delaktiga i frågor som berör barnen. Ett sätt att jobba med barns inflytande inom förskolan är att involvera dem i beslutsprocesser. Gäller det verksamhetsförändringar görs alltid en konsekvensanalys och om barnen är för små för att uttrycka sina åsikter blir det ofta vårdnadshavare som för barnets talan.
– När vi gör verksamhetsförändringar kan vi inte gå några genvägar. Vi behöver bearbeta och dokumentera våra beslut och det görs genom att vi gör barnkonsekvensanalyser, säger Susann Sunnarve utvecklingsledare inom förskolan.